måndag 30 mars 2009

Hetsjakt

Nejdå, hundarna har inte hittat på något. Det är min tid jag avser med rubriken.
Till att börja med blev Lovis tack och lov mycket bättre redan i torsdags och i fredags var det full fart igen. I lördags hade Jaana och jag kurs. Tänk vad kul det är!!! Vi körde lite olika stationer och gjorde övningar som jag själv gjort med Astrid o Vilde. Det funkade bra och som vanligt drog vi över tiden. Det är inte lätt att begränsa sig... Direkt efter kursen gjorde vi ett viltsök med Vilde och Jaana fick slutligen agera människotarget för tandvisningsträningen. Det fungerade jättebra. Sen snabbt iväg till Retrieverladies helgkurs som redan pågått en halv dag. Vilde var glad som en lärka för han fick börja med ett sök. Hej hopp sa han och jobbade på hur bra som helst trots att det var nya hundar runtomkring. Han ville inte arbeta över grusvägen som gick genom sökrutan så där har jag något att träna på. Nästa station var svåra enkelmarkeringar. Han har en irriterande vana att rusa rakt förbi och sen börja jobba sig inåt. Klar jaktlabbevarning :o( Men han fick massor (kanske 15) markeringar på samma ställe och tillsist började eländet fatta att synen går att använda i arbete. Passade på att träna massor av jaktfot och stadga. Det går absolut över förväntan. Kvällen var lika trevlig som vanligt. Vilde som aldrig vistats i en sovsal meddelade att där ville han inte vara utan matte. Vad jag saknade min älskade lilla Astrid! Hon ställer alltid upp och litar på att det jag "utsätter" henne för är ok. Tyst, lugn, glad, snäll. Kort sagt en dröm att ha med. Men Vilde är ung och kommer säkert att lära sig i sinom tid.
Söndagen inleddes med någon form av lydnad som jag stog över. Tränade bredvid på mitt sätt i stället. (Jag vet, jag är besvärlig) Efter det karusellen. Var nog egentligen lite för häftigt för Vilde men han klarade det suveränt. Knallade bara en gång och bara ett litet startpip samt liiiiite pyttepip i slutet. Vad karusellen är? Jo alla hundar, 15 i vårt fall, står i en cirkel runt en kulle. På kullen står ett antal kastare. Alla hundar är lösa. En dummie kastas åt gången som en hund får hämta. Efter 3-4 apporter flyttar sig alla ekipage ett steg åt vänster (likt en karusell). Övningen är slut när alla har fått hämta två dummies. Resten av dagen tränade vi på ut, närsök, linjetag och markeringar med stadga. Riktigt bra. Vi var helt slut när vi kom hem och jag kunde äntligen få gosa med mina tjejer. I dag har jag varit i Stockholm hela dan. I morgon tänker jag träna tjejerna på klubben. Det brukar vara uppskattat! Go natt!

Inga kommentarer: