torsdag 12 mars 2009

Lite uppdateringar

Nu har jag flängt fram och tillbala mellan Floda och Stockholm hela veckan för att hinna med hundarnas kurser. I tisdags var det Vildes lydnad. Hade bestämt mig att träna på sitt kvar med tassarna blick stilla, inkallning med ingång samt stå kvar. Tyvärr har jag inte hunnit att träna mer än ingångar och följa vid sidan sedan i söndags. När jag kommer hem sent och ska iväg klockan fem på morgonen får jag prioritera vad som ska tränas på. Hur som helst:
Fick till några riktigt bra "kvarsittningar". Git klickade och jag kastade bollen som belöning. Varvade med att slänga godis på honom som han fick ta efter ett Varsågod. Det komiska var att när han fattade att framtassarna måste vara stilla ryckte det lite i baktassarna i stället. Han har energi den lilla!. Jobbar strukturerat med de olika delarna och det märks verkligen. Vi la på störningar i form av hundar som kom in i rummet, folk som gick omkring (rummet är litet) etc. En enda gång släppte han mig med blicken och då för en nanosekund. Även i passiviteten har han järnkoll på mig. Inkallningen gick lite långsamt då det var så kort sträcka. Däremot slängde han sig in vid min sida. Snyggt!
Stå kvar tycker han är svårt. Alltså inte att stå kvar men att stå innan jag lämnar honom. Stå-kommandot går jättebra så nu är det stadgebiten jag fokuserar på. Han vill så gärna vara vid min sida att jag nästan får skala av honom. Men jag fick bra tips på hur vi kan träna. Dom andra är jätteimponerade av honom och Git är nöjd med mig. Hon kan ju se skillnaden på hur han var när vi började och hur vi har det nu. Framförallt har han fullt fokus i vår lilla bubbla och han fixar passiviteten strålande. Härligt!
I går var det Lovis tur att åka iväg med matte. Agility stog på schemat. Vi fick rita egna banor att träna på. Det var både kul och nyttigt. Fick en hel del bra, konkreta tips på hur jag kan utveckla både blindbyten och kroppspositioner. Hoppas det ger effekt på vårens tävlingssäsong. Vi hade toppenkul min lilla tjej och jag. Hon var på ett strålande humör och ställde upp på alla olika abrovinklar.
Nu väntar en veckas härlig semester i fjällen med långa promenader och hundträning i mängder. Skidåkningen överlåter jag till resten av familjen. Och blir det regn som dom varslat om får jag en bra ursäkt att ta det lite lugnt också. Men dator och kamera ska med så det kommer rapporter. Nu fyller föresten min blogg ett år. Det var ju inför Vildes ankomst jag startade den. Tänk vad tiden går fort!
Vi hörs!

Inga kommentarer: