lördag 14 mars 2009

En reflektion

I dag har vi haft vår egen jaktkurs. Vi la stort fokus på att kolla signaler. Ofta tror vi att hunden kan det ena, när det i själva verket är det andra som den kan. T.ex. stoppsignal. Pröva att blås stopp medan du står helt stilla med armarna rakt ner. Då upptäcker du om hunden kan signalen eller inte. Ujujuj vad det var många i gruppen som fick hemläxa. Och i ärlighetens namn får jag det själv också. Man kan inte nog träna på olika sätt för att se vad hunden kan - eller inte. Gruppen är ett härligt gäng som består av 10 som gick kursen i höstas och två nya. Jag tycker det är så roligt att alla utom en har velat fortsätta. Det gör ju också att jag kan lägga upp träningen på ett bättre sätt.
Vi tränade på inkallning och linjetag på många olika sätt. Alltid på agendan är jaktfot och stadga. Kul att se hur hundarna utvecklas. Flaten Sally har jag på kurs för tredje gången. Snacka om utveckling. Husse Hans kan verkligen sträcka på sig! Fast det samma gäller dom andra också. Ska egentligen inte peka ut någon för det är ett härligt, ambitiöst gäng. Tänk vad roligt det är att ha kurs med sånna kursdeltagare!
Passade på att träna Vilde efteråt. Jag är nöjd med allt utom att han har börjat med ett yttepynke startpip. Inte bra. Det får jag träna bort!
I går körde vi igenom lkl 1 på vårt sätt. Ska inte tråka ut er med vad och hur utan bara konstatera att jag fick ett bra kvitto på vad vi ska fokusera på den nästkommande månaden. Snart ska jag väl anmäla till ett prov, eller????

Inga kommentarer: