måndag 11 augusti 2008

Jaktkursen


I lördags eftermiddag satte vi oss på tåget, Vildobert o jag. SJ tror nämligen att ingen vill resa tilll Stockholm en söndagsförmiddag, i alla fall inte om man vill komma fram innan lunch.
Vi hade en "lugn" kväll hemma hos mamma som var bortrest dvs jag tog det lugnt efter att ha plockat bort allt som gick att bära/stjäla.
Efter en rätt sömnlös natt återställde vi huset i ursprungligt skick och for iväg till centralen där vi blev upp plockade av Eva, Ulf och Louise med diverse hundar. Tur att dom har stor bil med takbox!
Med på jaktkursen är Qvicka o Louise, Raiko o Stina, Skoj o Niina, Tolle o Eva, Unni o Jenny samt Vilde o jag. Pappa Ducke och Ulf är med som hejarklack.
I fem timmar jobbade vi på med våra glin. Teori blandat med bra övningar som jag tycker gav riktigt mycket både för oss som ekipage och för mig som kursledare. Fyra bra fågelbilder har Louise lagt upp på sin hemsida. (Vilde nere till höger). På bilden ser ni Skoj, Unni och Vilde som har totalt fokus på Raiko som arbetar. Tolle har annat för sig (Louise är fotografen).
Tänker inte beskriva övningarna här utan bara konstatera att det är riktigt intressant att både se sin egen juvel och hans syskon arbeta. Spännande var det och jag ser redan fram emot nästa gång om tre veckor. Innan dess hoppas jag att vi hinner träna en del. Men nu är det snart dags att börja jobba och då kommer jag att vara borta 1,5 vecka. Hmmmm
För övrigt har V kommit in i en sen spökålder (han är sen min gosse). Det mesta som är nytt blir utskällt innan han fattar att det är ofarligt och glatt klättrar/hoppar upp på den/det för att leka. Han har också blivit rätt bytesmedveten så nu dj-ar ska jag ta tag i hemtransporterna.
Dessutom har han lätt för att börja pipa i passiviteten, inte när han arbetar. Så jag har lite att jobba med. Han är Astrids raka motsats. Spänannde att få arbeta med en het hund efter att ha peppat A i 6 år!
På onsdag börjar agilityn igen, men innan dess är det älgbanan som gäller.
På Bushundens hemsida har dom lagt upp ett fint bildspel från specialen. Länk finns till här till höger. Dags att åka in till banken för att byta lösenord på datorn.

Inga kommentarer: