söndag 4 maj 2008

Gårdagens tävling

Så var det dags för årets första tävling. Jag startade båda tjejerna på inoff jaktprov med dummies. För Lovis del var det premiär. Hon har haft problem med skott så jag har lagt ner massor av tid med att försöka få bukt på det. Hon är väldigt ljudkänslig överlag, så det är ingen lätt uppgift.
Vi höll till vid Abbortjärn i Lindome. Lovis startade som nr 2. Hon skötte sig jättebra. Avlämningarna funkade inte (som vanligt men vi är på g!). Hon knallade på ena vattenmarkeringen och slarvade vid transporterna men skotten funkade superbra!!!! Jag var så lycklig. Att hon dessutom fick ett tredjepris tack vare sin härliga energi och fina arbete gjorde inte saken sämre. Hon blev fjärde bästa hund (tror jag).
Astrid gjorde en Astrid dvs drev sin matte till vansinne. Varför jobbar jag med henne egentligen? Har lagt ner hundratals timmar på henne. Vid första enkelmarkeringen fick hon för sig att kastaren var läskig. Lyckades få in den mha dirrigering (som funkade utmärkt). På söket plockade hon in 4 dummies efter att jag lagt ner hur mycket energi som helst på att peppa henne. Hon skulle nämligen bara vattenapportera och söket låg vid strandkanten. Hon tittade på mig och "sa", om du absolut ska ha in nått därifrån kan du hämta det själv. Jag sitter kvar här o kollar så att inget hamnar i vattnet. Tur att jag är en sansad person med humor. Det behövs med den hunden.... Sjävklart nollade vi (domaren sa att det blivit ett bra pris om hon fixat söket med tanke på de fina vattenaporteringarna) men kom inte sist i alla fall. Funderar allvarligt på att sluta med henne och enbart träna henne hemma. Lovis ska få sin chans nu om det håller med skotten och sen kommer ju VildeVill in i bilden. Tror inte att Astrid misstycker, men hon är världens härligaste kompis, så jag kommer att sakna henne på mina utflykter. Ja ja vi får se. Hon är anmäld till ett par saker till innan specialen. Sen ska jag utvärdera. Så är det med hundlivet.
Nu ska vi städa inför lördagens konfirmation. Vilde kommer säkert hjälpa till med glädje, fart och iver!

Inga kommentarer: