onsdag 28 maj 2008

En tisdag att minnas

Efter att ha softat hela helgen o bara tränat lite var vi iväg på avslutningen av klickerkursen i måndags. Alla valparna var rätt förvirrade. Sannolikt hade de vårkänslor för inget fungerade som det brukade. Vi åkte hem och packade ryggsäcken för det stora stolleprovet, nämligen Vildes och min första Stockholmresa. För första gången i sitt unga liv fick han nu vara med om:
  • Tågstationen i Alingsås med masssor av människor som inte vill hälsa på en glad valp.
  • Inrusande X2000 framför näsan.
  • Tågresa i 3 timmar (sov nästan hela tiden)
  • Tågstationen i Stockholm (så mycket människor!!!!)
  • Stockholm (matte var finns gräset, jag är jättekissnödig?)
  • Mattes jobb på banken (att åka hiss var spännande och här ville alla hälsa!)
  • Åka buss
  • Liljanskogen med massor av hästar och hundar (bäst jag skäller så matte ser vad som händer)
  • Kurs för Eva B
  • Bilresa som slutade på Kungsgatan
  • Promenad till centralen (nu var jag så trött att matte fick bära)
  • Tågstationen och resan hem. (sov som en stock)

När vi kom hem rusade han in och berättade allt för hussar och systrar. Sen visade vi lite och han var hur pigg som helst. Hur orkar han? Hela resan tog han med en klackspark. De läskiga bilarna var inte så läskiga och livet är härligt när vi hittar på saker!

Evas kurs var inspirerande. Mkt gammalt som tål att repeteras och lite nytt att träna på. Kursen är en valpkurs med tävlingsinriktning. Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli..... Med på kursen är förutom Vilde: Qvicka, Unni, en Tollare från Tollartrollet, en cairn och Annika med sin sheltievalp. (som heter något jättekul som jag just nu förträngt)

Det vi tränade på var:

  • av/på med hjälp av leksak
  • "ryggsäcken" - vänta på ok för att gå ut och ta bollen som vi slängt
  • handtarget
  • ingångar - Louise döpte övningen till lyktstolpen för hunden ska vrida sig med rumpan före runt handen
  • extern belöning - kontakt/be om hjälp

Allt fick vi i hemläxa till nästa gång. Kul med lite utmaning som gör att jag faktiskt får ta mig i kragen o träna på. Nu är det dags för frukost!

Inga kommentarer: