onsdag 4 februari 2009

Lugn och ro

Nu är höglöpet äntligen över och lugnet har lagt sig över det Karlströmska huset. Nåja, så lugnt som det nu kan bli med Bertram i huset.
I måndags var vi på Eva-kurs. Det verkade som alla hundarna var drogade, för de låg så lugnt och avslappnat på sina filtar. Till och med lilleman skötte sig (nästan) exemplariskt. Säkert bara ett olycksfall i arbetet. Är övertygad om att han laddar fullt sista gången. Jag tränade på att störa honom jättemycket vid gripandet av apportbocken. Använde blodig söndagsstek som jag viftade framför näsan på honom precis när han skulle ta apporten. Svårt sa Vilde, men han klurade ut det. Sen tränade vi på att han skulle ta kontakt med mig i stället för att hoppa undan och vänta på bollen. Nu får han sno bollen av mig i handen i stället. Buskul tycker han.
I går jobbade jag länge och sent på kvällen for jag omkring med husses nya bil. Alltså ingen hundträning. I dag har vi tränat på klubben. Först körde jag ingångar. Jobbar febrilt med att få dom snygga och håller på att koppla till kommandot "in". Det går framåt. Har tagit bort alla hjälper i vänsterhand. Tänk att det ska vara så svårt...
Sen körde vi läggandet. Padang säger det när han far i backen, men idag blev det snett. Oj så det blev sa jag och så filade vi på det och fick till några riktigt bra. På ligga kvar lättar han på ena armbågen, men jag körde pytteavstånd och då gick det riktigt bra. Använde olika belöningar. Ska arbeta mer med tid och boll i handen.
Rutan gick riktigt bra fram tills på slutet. Flyttade runt den och skickade rakt på. Han sprang så fint in och ställde sig och väntade. Men jag lyfter ett varningen finger till mig själv. Jag får se upp så att han inte har hittat en egen lösning för han har plötsligt släppt locket och ställer upp sig själv i rutan. Det bådar inte gott. Jag tokberömde när han vid sista skicket duttade på locket och sen la vi av den övningen.
Körde backning/attitydövningen från Evas kurs. Nu är ju inte attityd Vildes primära problem (just nu ska man väl tillägga för säkerhetsskull). Men övningen är bra. Den går ut på att jag backar samtidigt som jag har tävlingsposition. Vilde går framför mig med nosen mot mig. När han är rakt framför med fin attityd avbryter jag och snurrar hukandes runt och får med mig honom så att han hamnar i fotposition. Där berömmer jag honom med godis, klappar och kastar ev. leksak. Kul grej sa Vilde. Passade på att träna Hit kommandot genom att lägga ut en godis. När han vände tillbaka sa jag hit och slängde bollen när han var nästan inne. Känns som dags att befästa det kommandot. Avslutningsvis körde vi jaktfot med störning av två bollar. Det gick urbra. Tyvärr plogar han lite. Det känns som han tar stöd av mig men attityden är super och han har helfokus på bollen.
Nu snöar det. I kväll är det äntligen agility igen.

Inga kommentarer: