lördag 28 februari 2009

Vilse

Glad i hågen skevade jag ut i skogen i går. Tänkte mig en långpromenad som skulle avslutas med ett träningspass. Men tji vad jag bedrog mig. Gick vilse i stället och hittade tillbaka till bilen ca en halvtimme innan tåget till stan (bio) skulle gå. Alltså ingen träning. När jag var i stan ringde min granne och undrade om jag ville följa med på rävjakt nu på morgonen. Jippi sa jag. Mördare sa yngsta sonen. Tänk att skjuta Astrid o Lovis (rävar). Men han kunde vara lugn. Vi såg inte en räv. Några i jaktlaget hittade rävspår och hunden hittade en bock. Annars intet, men en fantastisk morgon och förmiddag i skogen som avslutades med soppa och fralla samt massor av hundprat. Vilken tur jag har som har en så snäll granne som tar mig med!
Sen blev det en skön promenad med tre tollare. Rätt trött damp jag ner på köksstolen, men V påminde mig om att vi inte tränat på mer än ett dygn, undantaget alla ingångar vi tränat i skogen (ca 30 per promenad). Så jag styckade en prinskorv och tog ett träningspass inne.
25 ingångar m godis i höger hand. Har lagt på fotkommande. Vilde studsar in och slänger sig ner. Belönar enbart när jag känner att det är perfekt. Han har fokus på min vänstersida för jag har lyckats lära mig att föra godiset bakom ryggen. Ska börja med att öka avståndet i morgon.
Tränade även läggande under gång. Ökar min egen takt vilket går finfint. Även att ligga kvar med störning går bra.
Ställande går riktigt bra. Med tanke på generna (se Louise hemsida) får jag nog lägga ner extra krut på det. Nu kan jag iaf gå flera steg ifrån honom. Det går definitivt ÄNTLIGEN framåt(!!!).
Fjärren gjorde jag med godis bakom hans rygg. Ibland känns det som om han inte fattar nått. Ena sekunden hoppar han upp och sätter sig, för att i nästa försök ligga kvar med en viftande svans och säga att "I know nothing". Men vi slutade i samförstånd. Han har i alla fall lärt sig att när jag aplåderar kommer det en boll sen. Bra kunskap inför tävlandet!
I morgon startar våra jaktkurser!

Inga kommentarer: