torsdag 26 februari 2009

Rapport

En slavdrivare ;o) förväntar sig en rapport i min blogg. Hon är så sträng att det är bäst att lyda. (Skojar bara!) Så fortsättningsvis kommer ni att få mkt märkliga rapporter blandat med mitt vanliga dravel. I går tränade vi för Niina hela dagen. Det var Louise/Qvicka, Eva/Tolle, Eva/pappa Dacke, Jenny/Unni, Malin/kusin Milton och undertecknad med V. Dagen var intensiv och superbra. Vi hade förberett oss innan på vad vi ville träna. Jag skulle träna Fot, Stå, Läggande, Fjärren, Rutan och Tandvisning. Jag hann med allt och lite till. Lärde mig mycket nytt och fick en hel del bekräftat om min lilleknopp som skötte sig ok. Dessutom lär jag mig minst lika mycket när jag tittar på de andra och hör vad de får för feedback. Var och en tränade sammanlagt drygt en timme på totalt 8 kurstimmar vilket var max vad vi orkade. Tänkvärt, ställt i beaktande att många andra kurser (inklusive mina egna) är betydligt mer träningsintensiva. Inte för att jag tänker dra ner nämvärt på aktivitet, men det är ett suveränt sätt att träna.
I dag var jag på klubben. Träffade Nina som ska vara min "hjälpis" på den agilitykurs jag ska hålla på Lerums BK i vår. Satt och tjôtade en stund och gick sen en långpromenad med hundarna. Avslutade med ett långt träningspass med Vilde. Ömsom vin och ömsom vatten är väl en bra sammanfattning av det passet.
Ingångar: Ca 40 st. (2 x 20) Flyttade ganska direkt belöningen till höger hand och sa sitt. Efter 4-5 repetitioner fattade han galoppen. Belönade (när jag kom ihåg det) med godis från vänster/bakom min rygg. Kunde lägga på att jag stod i tävlingsposition. Där behövde han en hjälp, men han arbetade aktivt för att lösa problemet. Samtliga repetitioner utom ett par var riktigt bra och det gick framåt.
Rutan: Körde 5 rutor på olika ställen. Ökade avstånd samt från vilken sida jag skickade. Det gick riktigt bra. Han reagerar direkt när jag viskar rutan och får fullt fokus åt rätt håll. Dessutom arbetar han aktivt hela tiden för att få belöningen. Ska börja öka avstånd samt försöka få hjälp att ställa ut rutorna.
Ställande: Har nu börjat (igen) att närma mig hans sida. Det går rätt ok, men tassen har en tendens att fara i vädret när jag kommer för nära så jag ökar svårighetsgraden med myrsteg. Körde 20 rep och 80% blev bra och bara 2-3 st behövde göras om. Jag MÅSTE ta det lugnt med det här momentet. Förbereder med att tryka honom på huvudet (nytt för dagen)
Apportering: Gjorde 3 rep. Första gången slarvade han. De andra två var tior.
Läggande unde gång: Kanske taskigt att träna det idag då planen var en blandning av is, lera och vatten, men det kan ju faktiskt vara så på tävling. Inget ska stoppa oss!! Han verkligen älskar det momentet. Har börjat att lägga honom när jag tar ett lååångsamt steg fram. Han slängde sig som vanligt men den jädrans armbågen ligger 1 cm ovanför marken. Efter att ha gjort om det 8-9 gånger blev han så frustrerad att han började pipa. Backade då till förskolenivå och ställde mig framför honom (han satt) och visade vad jag ville. Tryckte ner godis i backen och gav honom belöningen mellan frambenen när han låg helt rätt. Efter ett par repetitioner blev det bra och vi kunde avsluta med 4 rep vid sidan från gående som var bra.
Hopp: Avslutade med ett klass ett hopp. Det stora var att jag la på ingången och det gick................BRA!!!!! Hurra hurra. Hjälpte honom med ett fotkommando. Han fick bollen som belöning vilket han var mer än nöjd med.
Tog min genomblöta och leriga hund och åkte hem. Nu sover han!
I morgon ska vi träna ingångar, ställande, läggande och fjärren. Plus att jag ska på premiären av Män som hatar kvinnor. En kompis o jag ska ha en helkväll. Det ser jag verkligen fram emot!
Pust! Är det någon som orkat läsa ända hit?

Inga kommentarer: