onsdag 11 februari 2009

Så nöjd!

Lördagens träning blev precis som planerad. Jag genomförde momenten som jag tänkt och kunde lägga på extra störningar under jaktinkallningen. Vilde höll fint fokus och jag var tydlig. Då vi hamnade i ett hörn på en av planerna (det var många som var på klubben och tränade) där det finns hopphinder, passade jag på att träna det också.
Lovis fick en genomkörare på slalomet. Hon är skendräktig så farten är inte max. Men hon jobbar på så vi var nöjda både hon och jag. Tränar olika typer av ingångar samt min egen position under själva slalomet. Det gör stor skillnad för henne. Nästa omgång agilitykurs kommer vi att få träna på klass 3 banor. Dom tyckte vi var mogna för det (!). Kul!
Ringrostiga Astrid fick ett antal dubbel o trippelmarkeringar. Hon har gått upp i vikt i vinter så hon fick kuta på ordentligt. Men vi fick ihop det riktigt bra så det bör funka på lördag. Ska iväg idag och köpa seniorfoder till henne. Louise har tipsat om ett som är bra för aktiva seniorer.
På söndagen hade vi träning i vår jaktgrupp. Vilde var med för första gången. Jag tränade bara stadga och jaktfot på massa olika sätt. Det gick hur bra som helst. Enda gången han fick ett frispel var när en matte gick iväg med sin hund och körde med bollkastare. Men han bröt direkt när jag vände om och sa att du har en egen boll vi kan träna med. Smart hund som fattade allt det där...
I går var det tävlingslydnad. Jag följde min plan till punkt och pricka. Först fot där vi nu börjat röra oss. Det gick finfint. Och lilleman låg lugnt och fint medan vi diskuterade. Sen när jag frågade: Ska vi jobba? for han upp och stirrade på mej med en viftande svans. Underbar inställning den gossen har till träning! Nästa moment var läggande. Nu har jag börjat lägga honom medan jag rör mig. Padang säger det. Han har en liten tendens att slänga sig fram/ut så jag belönar honom vänster o bakåt. Har börjat lägga på störningar på ligg kvar. Fick beröm för att han ligger så fokuserat med ett stort lugn och med trygghet i sig själv. Mycket bra!
Idag vräker snön ner så jag ska passa på att göra lite lägganden i en snödriva. Det blir bra träning. I kväll är det Lovis som ska på agility. Jag blir alldelels matt när jag ser min pågångrad, men det är ett bra sätt för mig att hålla koll. So long!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad du är flitig med vovvarna! Vad heter seniorfodret? Kunde kanske passa min Derby.