lördag 7 februari 2009

I väntan på husse

Sitter och väntar på att husse ska komma hem så vi kan bege oss ut på dagens långpromenad. Tänker sticka till klubben sen o träna hundarna. I morgon är det äntligen dags för oss att ansluta till vår träningsgrupp som hunnit med ett par träffar i år utan oss. Det är svårt att få ihop det när man är så mycket i farten som jag är. Fattar inte hur tiden kan räcka till, men det gör den.
Har tränat Vilde mest hemma i trädgården och i källaren (när det varit för mörkt ute). Tycker att ingångarna blir bättre o bättre. Nu slänger han sig runt och trycker ner rumpan samt fixerar mig med blicken. Om ett halvår eller så blir jag nog nöjd... Annars är det jaktfot vi tränar mest hela tiden förutom lydnaden. Söket och avlämningarna funkar ju så bra så det ligger på sparlåga. Markeringar tränar vi aldrig. Vilde tittar för mycket på mig vid jaktfoten men vi har inte börjat lägga in störningar än så jag tror att det kommer att lösa sig. Det viktiga är att han tänker mattes vänstra ben är där jag ska vara om hon inte säger annat. Tjattant säger Vilde. Fattar väl jag, men jag vill inte alltid.
Har förresten kommit på vad Vilde hade kunnat heta i stället, nämligen Vilmer. Det hade passat lika bra. (Ni fattar va, vill mer!!!)
I dag ska vi träna jaktfot (!), inkallning med störning utan ingång med godisbelöning framför, ligga kvar, rutan, nosen i backen (kvällsövning i köket), fotposition samt sitt kvar. Tror att det räcker.... Lovis ska få nöta på slalomet. Vi ska ju tävla i påsk så nu ska vi börja justera. Det roliga är att vi tränar på jättesvåra klasstrebanor. Snacka om mentalt överläge när vi kommer till tävlingen och ser en klass 1 bana. Men det gäller att inte slarva då. Astrid ska få träna markeringar. Vi ska iväg på en hel dag med walk up träning om en vecka. Och hon är lite ringrostig minst sagt!
Nu kom husse.

1 kommentar:

Linda sa...

Härlig blogg med fina bilder och kul läsning!

kram