tisdag 24 februari 2009

Klar för idag

Började jobba urtidigt idag. Satte mig vid datorn kl 05. Sonen skulle iväg på studiebesök så jag passade på att utnyttja dagen. V och jag ska nämligen iväg till Stockholm för att träna för Niina i morgon. (träningsboken är uppdaterad med vad vi ska göra). Tog en kombinerad friskvårdstimme och tidig lunch och tog en härlig promenad med hundarna i vårvädret. Fåglarna kvittrade och solen sken. Ljuvligt! Sen tränade jag V och L med fågel. V har strulat de senaste gångerna med småfåglarna, så jag hade tinat 2 kajor, 1 skata och en morkulla. Det var första gången med morkulla. De tre första fick han ta på linjetag och det var inga som helst problem. Snabbt ut, snabbare in och han tryckte upp dom på mig. Vid söket med morkullan stog han och sniffade på ett tag på den men när jag vände mig bort tog han den och kom direkt. Sen körde vi några linjetag och då försvann alla betänkligheter. Jag var riktigt nöjd. Passade på att träna Lovis som plötsligt tar alla fåglar utan problem. Sannolikt har hon vant sig vid doften. Familjen påstår att det luktar kadaver i halva huset. Trams säger jag, bara i tvättstugan (där jag tinar fåglarna). A fick köra ett sök med fyra nyckelringdummies. Buskul sa hon.
Jaktkursen i söndags ställdes in pga för mycket snö. Tramsigt tycker jag som har hundar från Nova Scotia. På söndag för vi ett nytt försök. Vi passade på att ta en långpromenad och gick vilse i stället. Fullständigt slutkörda vacklade jag och husse in genom dörren ett antal timmar senare på söndagseftermiddagen. Hundarna däremot var pigga som få, så Vilde fick sig ett lydnadspass i källaren innan jag slocknade framför tv'n. I går tränade vi jaktfot så det stog härliga till. Han är sååååå kul att träna. Börjar att få ett fint sug framåt samtidigt som han är lugn vid min sida. Det tar sig!
Nu ska vi strax sticka till Stockholm. Ha det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för "lunchtipset". Härligt att träningen går så bra för er. Ser framemot kursstart nu. Ha det gott! Linda