lördag 29 november 2008

Vilken tur jag har!


Jag har sån tur som fått tre fantastiska hundar. I onsdags var det avslutning på höstens agility. Lovis var "klockren" och kör klass tre-banor på träning. Vi är så taggade för att tävla mer, bara vi hittar tävlingar... I dag har vi haft avslutning på Astrids jaktkurs. Hon var superduktig. Vi fick massor av beröm för dagen och hela kursen. Bertram klarade ju sitt apporteringstest i tisdags. Snacka om att jag har fått härligt duktiga hundar!!!!
Apropå dagens avslut. Vi skulle ju klura ut egna övningar som vi skulle tävla med inbördes, 1 öppen o 1 elit. Jag gjorde som så att öppenövningen la jag ett synligt linjetag o kastade sen en markering. Hunden skulle ta linjetaget först. En bra övning som kom tvåa. Elitövningen var ett dolt linjetag o sen en dubbelmarkering ganska snävt kring linjetagets linje. Först skulle hunden ta in en markering, sen linjetaget o sist markering 2. Utmaningen är att komma ihåg den andra markeringen. Här kom vi på en delad andraplats. OBS! Det är övningen som bedöms, inte hundarna.
De som vann var riktigt bra. Jag fick göra ökl-övningen som vann. Så här var den: Tänk dig en fyrkant där hörnen heter a, b, c, d i moturs varv. Sätt hunden på a och gå ut och lägg en dummie på b. Gå sedan till d och kalla in hunden. Gå iväg till c och lägg en dummie. Gå tillbaka till hunden (på d) och skicka till b-dummien. Sedan fritt följ tillbaka till a och skicka på c. Snusenkelt sa Astrid som alltid har hjärncellerna i ordning.
Elitövningen som vann var ett dolt linjetag. Sen fick hunden se en massa dummies som kastades mellan linjetagsdummien och hunden. Efter det vändes hunden bort och alla störningsdummies plockades bort. Utmaningen var att få hunden igenom det område där den trodde att det låg en massa dummies. Såååå bra övning! Lita på matte/husse ditt elände!!!
I morgon ska jag gå promenad med gbg-tollarna om jag orkar. Är i ärlighetens namn lite sliten just nu.
Hasta la vista !
PS! Grattis Unni till godkänt apporteringstest. Nu är vi 4 i kullen med "meriter" blott 9 mnd gamla. Och de andra tre är minst lika duktiga även om det inte syns på hemsidan. 7 guldklimpar är dom som i går fyllde 10 månader. Tiden flyger!!

Inga kommentarer: