måndag 10 november 2008

Lunchrast


Dags för en paus i arbetet. Vad kan vara bättre då än att äntligen skriva om lite träningen. Mat är ett klart överskattat fenomen. En näve nötter mättar bra....
Vi tränar på varje dag Vilde o jag med lydnaden. Dessutom har Git avkrävt en träningsdagbok. Och jag som HATAR att föra anteckningar. Bloggen räcker gott. Men vad tusan, jag ser det som en utmaning o skriver lite iaf. Nu är jag så målmedveten med min träning att jag inte känner igen mig själv. Behöver nog ett jullov snart så att Bertram får vila lite....
Nåväl, lördagens Astrid var precis som förra veckan jättebra! Det är sååååå kul att träna henne när hon vill. Optimalt är att bara göra det, men det är lättare sagt än gjort när det är kurs. Vi började med en övning som jag försökt beskriva på bilden. Vi utgår från att vi här är 8 ekipage. Samtliga förare lägger ut varsin dummie i vardera änden av t.ex. fältet (ovalerna i kanterna). Ha gärna riktigt långa avstånd om hundarna är duktiga. Sedan ställer man sig tre och tre med näsan mot varandra samt ett ekipage i vardera änden (fyrkanterna). Övningen genomförs sedan så att nr 1 slänger en dummie bakåt, nr 2 gör likadant. Sedan ska nr 3 göra ett linjetag rakt genom gruppen (strecket), nr 4 gör likadant åt andra hållet. Sen hämtar hund nr 1 tvåans markering och tvärt om. Avslutningsvis flyttar alla ett steg åt vänster. Övningen upprepas tills alla har gjort linjetagen och markeringarna åt båda hållen. De ekipage som inte har en siffra tränar passivitet o stadga. Riktigt enkelt sa Astrid trots att det var ett riktigt långt linjetag.
Den andra övningen vi gjorde var att vi gick på rad med kastare och skott. Massor av dummies slängdes (5 per hund) men hundarna fick inte hämta. När vi kommit till slutet av ängen vände vi upp och hundarna fick sedan arbeta in alla dummies, både var och en och i par. Jättekul tyckte A och for omkring och hämtade som värsta jaktgolden! Sen tränade vi med apportkastare bara för att det är så kul.
Efteråt anslöt V och jag oss till Göteborgstollarna som hade en träff. Vi tränade bara passivitet o stadga. Han är heltyst när han har en uppgift men tycker att det är jättetråkigt att inte få göra något. Jag försökte blanda så att han inte arbetade upp sig för mycket och det gick rätt bra. Han blir bättre och bättre i alla fall och det är ju meningen.
I går tränade vi bara vilt, ingen lydnad. Det var faktiskt skönt! Idag är vi tillbaka i vardagen och kommer att utöka med kanin och duva. I morgon ska jag vara i Stockholm hela dagen så då får Vilde en riktig vilodag. Undras vad han tycker om det?
Dags att börja arbeta igen.

Inga kommentarer: