onsdag 19 november 2008

Lite lydnad

I går var Vilde o jag på vår lydnadsträning. Vi var bara två hundar på plats så det blev väldigt lugnt. På min träningstid byggde vi vidare på stå som börjar fungera riktigt bra. Jag flyttar nu in det till sidan och än så länge flyter det på som det ska. Använder kommandot "tå" för Vilde verkar tänka "sitt" när han hör bokstaven s. Vi börjar också betinga ordet "fot". Kommer att vänta olika lång tid mellan kommando och klick för att få ett riktigt fokus. Men lilleplutt är så fokuserad så det kommer säkert att gå bra. Håll fast funkade också helt ok. Tävlingsmässigt är han nästan klar men jag jobbar mot hela apporteringen och kommer att träna ingångar genom att ta bort godiset och i stället köra med klicker i handen. Testade också att locket var ordentligt inklickat, och det var det så det är bara att köra på. Efter nästa vecka ska jag börja med rutan ordentligt. Passiviteten i bur funkar hur bra som helst. Ett kort skall när jag går, sen är han lugn och tyst ända tills jag öppnar buren och säger varsågod. Bra!!! Under träningen gör vi massor av korta pauser som också fungerar jättebra, men när dom blir längre flippar han ur. Vi tränar idogt vidare!! I kväll ska vi iväg o lägga ett fågelsök (vilket vi fö gjorde igår också). Har fått markägarens tillstånd att skjuta så det blir det också. Efter det är det full fart hem för att byta hund och träna agility. I morgon bitti är det spår med Vilde. Hjääääääälp jag kommer att kollapsa

Inga kommentarer: