söndag 2 november 2008

Gårdagens Astrid

Tänk vad nöjd jag blir ibland. Astrid som äntligen helt har tagit sig ur skendräktigheten var på ett lysande humör igår. Bestämde mig för att inte tjata på smådetaljer. Vi ska ju aldrig starta på officiellt jaktprov, så vad spelar det för roll??? Nåväl. Den första övningen, en 2 och en halva gick galant. Den går till som så att man slänger tre enkelmarkeringar på tre olika ställen (typ kl 3,12,9) som hunden hämtar in. Sen slängs en dubbel som ska hamna på samma ställe som två av de enkla. Hunden hämtar en valfri och sen slängs en tredje dummie ut på det ställe som den tredje enkla hamnade. Hunden hämtar in de två som nu ligger ute. Fy vad den var svår att beskriva. Men en jättebra övning!!
Sen var det tre linjetag på rad varav två så att vi inte kunde se hunden. Den sista med en skott och en störningsdummie. De två första var inget problem. När jag skickade henne på den tredje kom hon först in tom men sen var det snusenkelt. Störningen brydde hon sig inte om.
Efter det en dubbelmarkering rakt fram o rakt bak. Astrid var bara tvungen att kolla upp en luktfläck. Sen plockade hon in bägge. Slutligen fick jag själv slänga en dubbel. Skickade A på valfri, stoppsignal o dirigering till den andra. Kasta ut en ny som genomfördes på samma sätt. Sen en vanlig apportering till den som låg kvar. Snipp snapp snut, så var 2,5 timme slut. Det tar tid att träna hund i grupp. Men kul var det att hon minsann knäppte både flatar o golden på näsan!!
Lillemans träning igår bestod av att bära blödande, slamsig and samt sitt kvar-övning med boll. Kul att se att han sitter blick stilla tills jag säger BRA! Då intar han startposition och vet att bollen är på väg (förhoppningsvis över hans huvud...). Nu ska jag fundera på vad dagens träning ska innehålla. Fint väder är det i alla fall, så det är inget hinder.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen det där... slutade också tjata på små detaljer när det gäller Zoya och jakten och allt bara släppte. Det går jätte bra nu! Det är nästan så man blir sugen att starta henne och prova... men då kommer "kraven" tillbaka automatiskt när man tränar inför något... Tävlingsmänniska som jag är...:-D
Det är underbart med såna träningsdagar då allt bara flyter på! Jag blev sugen att prova den 2 och en halva, alltid roligt med nya övningar!

Ha det bra! hälsn. Linda & Zoya

Titti sa...

Ja det är svårt att pendla mellan ABSOLUT och ABSLUT INTE!! Vet inte vilket ben jag ska stå på..