onsdag 5 november 2008

LydnadsVilde

Har suttit o jobbat hela morgonen så nu är det dags för en kort paus. I går kväll började vi vår lydnadskurs på Alfa hundcenter. Git är vår instruktör och vi är 5 st (2 Rottisar, 1 Schäfer, 1 Beardis och Vildobert). I går var inte Rottisarna där så då blev det mkt träning. Gits upplägg är att var och en i förväg bestämmer vad vi vill träna på. Sen får vi 2 eller 3 (beroende på tid) enskilda träningspass med henne medan de andra tittar på. Vi tränar igenom momentet där vi står, och får tips och idéer samt hemläxa. Det finns ingen tidsgräns för var och en utan det får ta den tid det tar. Befriande är att hon inte är fanatisk åt nått håll utan är öppen för det mesta. Mycket är väldigt likt Niinas idéer och det känns bra. Git och jag är helt överens om att Vilde, som är så snabb och het, inte passar för rent operant lärande. Det blir alldeles för snurrigt. Skönt att slippa ta den diskussionen med henne!
Vad gjorde vi i går och hur gick det?
Första passet hade jag valt ställande. Har bara tränat det med stoppsignal-boll och nu vill jag flytta in det i lydnaden. Men det visade sig att Vilde tänkte stopp-sitt när jag sa stå. Backeliback. I stället gjorde jag så att jag backade från honom. När han stannade spontant: klick och godis. Nu ska vi träna det och se om jag kan lägga på kommandot igen annars får jag byta kommandoord. Medan vi pratade fick Vilde ligga lugnt på golvet. Det gick jättebra när jag satt o "lugnhöll" honom vilket är vårt första steg i "läggdig" kommandot.
Andra passet skulle bli fot, eller rättare sagt visa upp var vi stog o se hur vi kommer vidare. Här var problemet att jag aldrig tränat honom med godis i vänsterhand (undrar varför?) förutom när vi tränat ingångar. När jag satte honom och skulle ställa mig vid hans sida fick han för sig att börja snurra runt. Vi tränade alltså sättdig-stanna och jag som gick runt o sedan ställde mig vid hans sida. Hemläxa där också samt att han måste vänja sig vid att jag har godis i vänster hand. Även nu funkade passiviteten utmärkt
Sista passet testade vi hållfast. Det gick väl sådär. Han kan ju gripa på kommando, men föremålet var så attraktivt att han helst ville njutningstugga på det. Fast bollen var lika kul så det blev en bra övning till slut. Git menar att tuggandet försvinner när han flyttar fokus från det han har i munnen till belöningen och det är självklart rätt. Alltså hemläxa!
Mellan träningspassen sitter hundarna i bur. Det gick jättebra! Han var tyst nästan hela tiden. En stund mellan pass 2 o 3 lät han. Men när inget hände blev han lugn och satt stilla och fokuserad när jag sedan hämtade honom. Jag anar vårluft!!! Git tyckte att han är en energisk kille som kan gå hur långt som helst om jag lyckas kanalisera hans energi rätt. Har vi hört det förut? Lydnaden kommer att bli sååååå bra för oss :o)
Back to work

2 kommentarer:

Anonym sa...

Minsann om jag inte dök på er här på nätet.:) Vilken fin blogg du har. Det kommer bli en favoritblogg. Underbara tollare som jobbas i jakt, lydnad och viltspår, mina favoritgrenar:) Vi syns på söndag! Linda med Real

Anonym sa...

För att inte glömma agilityn förstås också:)