tisdag 2 september 2008

Bildarbete mm


Pust, att det är så svårt att ta bilder som ska funka i rasboken. Nu är jag nästan nöjd, men på varje bild kan jag hitta en hel del som jag skulle vilja ändra. På jobbet predikar jag uttrycket "gott nog" dvs sluta att överarbeta. Kanske dags att jag börjar tillämpa det själv...
I lördags var Astrid o jag på jaktkurs. Det gick sådär. I början var hon jätteduktig, men mot slutet orkade hon inte. Förhoppningsvis var det skendräktigheten och den stekande solen som gjorde henne så trött. Övningarna vi körde var: 1) Först en enkelmarkering. Sen la vi ut en dummie på samma plats. En dubbelmarkering kastades åt andra hållet. Hunden tog in en dummie, sen helt om och hämta in den som vi lagt ut och sedan helt om igen och plocka in den andra i dubbeln. Snusenkelt sa Astrid. 2) En dubbel där en dummie kastades precis framför kastaren och en som kastade utåt i terräng som gav 3 terrängskiften. Den första var enkel sa Astrid (den skulle vara den svåra) men sen fastnade hon nedanför den andra så jag fick gå ut o visa. 3) Först en dubbelmarkering som hunden tog in. Sen snurra 90 grader och en ny dubbelmarkering som hunden tog in (knäppt sa Astrid). Sen snurra tillbaka o en ny dubbelmarkering, snurr igen och en ny dubbelmarkering. Snurr tillbaka och hunden skulle hämta in den först kastade dubbeln o sen snurr - hämta in den andra kastade. Snurrigt sa Astrid o hämtade bara en från varje ställe. Sen fick det vara nog sa hon o blev trött. Kanske inte så konstigt...
Efter det hann jag med en timme på skjutbanan på väg hem o sedan hem o packa för att åka upp till Stockholm o Sanna-kurs. Den var som vanligt bra. Tyvärr hade Stina problem med bilarna, så Raiko fick stanna hemma. Vi andra kunde visa upp hundar med utmärkt minnesförmåga och avlämningar. Konstigt nog konstrade både Vilde och Qvicka med fåglarna. Dom var nog trötta (särskilt Qvicka som varit konvalecent i flera veckor pga hosta som visade sig vara lungmask - dum veterinär som missade det tycker jag). Jag testade fågel igen och då gick det som en dans.
Det gjorde det även i går när vi tränade. Vet inte vad som for i honom.
Annars består Vildes liv just nu av tennisbollar dvs de bollar jag missat att gömma undan. Han är så kär i dom att han t.om. sover med dom i munnen. (se bild) Mitt liv består av ingenting. Väldigt skönt! Har ledigt den här veckan, iaf nästan. Det enda vi gör är att träna o planera jaktkursen som startar på söndag. O sen ska jag ju tävla på lördag förstås. Agility i Tidaholm med banvandring 07.10 och 2 timmars resa dit. Kanske tar jag husbilen på fredag. Vi får se. Nu ska jag försöka få V att bajsa för han stal en soppåse igår som innehöll bland annat en halv kebabpizza (jag vet, massor av lök men han lever fortfarande....), äggskal och allt möjligt annat som finns i sopåsar. Ja, ni vet. Han ser ut som en boaorm och rapar en del. Magen har rumlat i natt men han är pigg och glad. Den lilla proppen. Fortsättning följer!

Inga kommentarer: