måndag 16 november 2009

Trist med sjuka hundar!

Men bra att det finns annat att göra än att träna/gå i skogen. I lördags åkte jag med man och yngsta sonen för en halv dags shopping. Ny mobil till sonen o div smått o gott stog på listan. Minns inte när vi haft en sån dag senast. Det var väldigt skönt att inte ha panik för att hinna hem till hundaktiviteter.
I går dömde jag ett apporteringstest hemmavid. 7 hundar dök upp och jag kunde när förmiddagens prov var slut konstatera att 5 blev godkända. Ett apporteringstest är en utmärkt avstämning av hur långt man kommit med jaktträningen och vad man behöver slipa på inför ev. start på officiellt prov. Det är konstigt att inte fler raser har det. Och ännu konstigare att man valt brukspröver i våra grannländer. Apprteringstestet hade varit perfekt som förkunskapskrav inför start på jaktprov!
Bytte till mig en jättetrut som jag testade på Vilde när jag kom hem. Inga konstigheter sa han, men däremot började han hosta igen :o( Det här är så otroligt tröttsamt o trist!
Den här veckan är jag i Stockholm 3 dagar och en dag i Riga, så det blir bra vila för hundarna. Men sen måste det väl ändå vara slut på eländet????

3 kommentarer:

Stina sa...

Har också klurat på det där med apporteringstest/brukspröve... Tycker det vore en bra idé att införa godkänt apporteringstest som "krav" innan start på officiellt jaktprov. Det skulle medföra att aporteringstesten får högre status och jaktproven högre kvalitet...
Brukspröve fattar jag inte riktigt vad det är eller vad det har med jakt att göra...

Hoppas pälsbollarna mår bättre!

www.segerstorpshundar.se sa...

Vad tråkigt med vovvarna, får hoppas att dom kryar på sig snart! Ha det gott!

Philip sa...

hur gammal är du jag är 9 och jag har en blogg som heter kopparblogg den är rolig att vara inne på gå in på den snälla