söndag 1 november 2009

Å så jakten

I går var lilleplupp och jag på vår jaktkurs. Stackars Marianne med det brutna benet hade fått en ersättare så vi tuffar på de tre sista gångerna.

I går hade vi först en övning där vi stod fyra i en grupp. Sen fick hundarna hämta
1) 3 st dummies på ett riktat sök (Hämtades mellan de andras övningar)
2) 1 linjetag som var ganska långt och över en mur
3) Enkelmarkering
4) Dubbelmarkering

Först hämtade alltså Vilde en dummie på söket. Nästa hund tog linjetaget. Vilde hämtade en till. Nästa hund tog enkeln o Vilde hämtade den sista o fjärde hunden tog dubbeln. Sen flyttade vi ett steg så att Vilde tog Linjetaget osv osv.

Det gick jättebra. Det kommer ett litet gnissel precis när han drar iväg, men annars var han toppenduktig.

Däremot tycker han det är skit att ligga o vänta efteråt. Passade på att träna lite lydnad för att skingra tankarna.

Slutligen gjorde vi en stoppsignal-dirigeringsövning. Först ut - stoppsignal. Sen dirigering till ett på förväg bestämt håll. Första gången gick jättebra!!! Jag var så nöjd. Men andra gången for han iväg åt alla möjliga håll och kanter. Det blev helt enkelt för mycket. Kortade avståndet och fick ett bra stopp. Stog sen och pekade utan att skicka. Hela Vilde skuttade o han kved. Då sa jag att nu är det slut så la vi ner det. Det var bra, men jag var irriterad på mig själv, dels att jag inte förberett något bakåt (har börjat att slarva med det - bakläxa!) och att jag inte slutade när det gick så bra. Samtidigt var det bra att se att han inte är riktigt mogen för att koppla ihop stoppsignalen med dirrigeringen än. Bara att träna på.

I dag fick Lovis sig en genomkörare i agilityn. Gissa om hon njöt!! Hon var alldeles skogstokig. Astrid o jag körde lite jaktlydnad. Det tycker hon är sådär, men allt kan inte vara dummies som trillar ner från himlen.

Nu blir det lugn o ro för hundarna för jag är ute o reser nästan hela nästa vecka. So long!

Inga kommentarer: