söndag 1 november 2009

Lydnadstankar

Så har vi avslutat höstens organiserade lydnadsträning. Kan konstatera att det går framåt, men att Vildes låsning på platsliggningen gjort att vi inte kommit så långt som jag velat i år. Hur som helst kan jag konstatera att jag inom den närmsta tiden lägga mitt fokus på följande:
Vildes glada ingångar. Ska arbeta bort dom (han hoppar upp på mig) med hjälp av en synlig boll i handen. Externbelöning funkar inte.
Armbågen på läggandet. Jag ska nöta in känslan av att ha två armbågar i backen.
Stepp. Ska ta hjälp av spegel o/e kompisar att klicka helt stilla tassar när jag lämnar honom.
Rutan. Säga rutan när han är framme vid targeten o sen backa kommandot.
Fria följet. Fortatt pet o helhet. Behöver mycket vänstersvängar och bakombelöningar för han drar åt höger. Men bitvis är det riktigt riktigt bra nu!
Apporteringen har jag monterat ner i små delar så får vi se. Håller på att vänja honom att ha mina händer framför honom när han har apportbocken i munnen.
Fjärren. Få honom lugn!!!!!!!!! o tänka bakåt.

Lite pyssel med andra ord, men det känns inte som något jätteprojekt. Snarare kul! Var på en endagskurs hos Niina Svartberg i veckan. Riktigt bra (som vanligt). Det är skönt att kunna stämma av mina tankar och idéer på hur jag ska träna honom vidare. Fick mycket bekräftat och en hel del uppslag!

Inga kommentarer: