söndag 5 juli 2009

Svart himmel

Nu kommer det......det dåliga vädret alltså. Hmmmm Med det sjunker mitt humör och jag blir latare än vanligt när inget drar ut mig förutom promenader. Mao dags att ta tag i städning, bokföring, medlemsutskick och annat smått o gott som fått vänta. Men fortfarande inget regn så vi kanske klarar oss i dag. SMHI säger det iaf.
I går var lilleman o jag hos Jan-Inge för att träna tillsammans med Claffo med husse o matte. Aramis fick bara göra lite vattenarbete men han är mycket bättre nu. Hurra!!!
Vi började med ett litet jaktprov i skogen. En lååååååång transport som gick strålande. La ut lite dummies så Vilde fick gå ett par gånger bakåt som belöning. Startade med en dubbel. Han gnisslade så då fick han ta ett tennisbollsök åt andra hållet. Sen tog han in dubbeln. Efter ytterligare skott och transport var det ett linjetag. Först vinklade min lilla kommunist som vanligt 90 grade åt vänster. (Varför gör han det?????) Tog tillbaka honom o skickade noggrant ut honom igen. Då gick han spikrakt men vek åt höger (!) den sista metern o sökte snabbt in den. Det var vinden som spökade. Efter ytterligare en transport var det ett stort sök med 7 dummies. Lilleman slet i värmen och fick in 6. Den sjunde låg helt nära och i en grop vilket gjorde att han inte fick den i näsan trots att han slet. Så den plockade vi in som ett närsök. Vilken hjälte och vilken energi! Beslöt mig för att avstå den avslutande markeringen. Jag var jättenöjd med vår insats!
Efter fika hemma hos Ann och Jan-Inge åkte vi till ett vatten. Ca 600 m promenad som vi genomförde noga trots att det innebar att vi kom långt efter dom andra. Vid varje förväntanspip eller drag i kopplet (J-I hade en påse med vilt) tvärvände vi så lilleman fick visa att det var han o jag som var ute. Väl framme visade det sig att J-I hade lagt ut viltet på andra sidan sjön (ca 50 m) o tänkte att vi skulle göra linjetag efter det att Aramis visat vägen. Men se det ville inte jag. Lät de andra arbeta medan lilleman o jag tränade med dummies uppåt från vattnet. Det gick såååå bra! Helt tyst och fokuserad. När det sen blev vår tur tog vi en enkelmarkering. Den gick strålande men tyvärr kunde han inte komma upp där vi stod. Han slet som en tokig och höll nästan på att drunkna såg det ut som. Tillsist stog han iaf uppe på torra land och jag kunde ta emot anden som han inte släppt för en sekund. Dutti pojke.
Efter ytterligare bakåtarbete som inleddes med att han fick se de andra jobba var det vår tur igen. J-I kastade en trut o han bärgade in den, men tvekade först lite. Sen fick jag den inte i hand så jag var lite sur. Efter det skickade jag honom på ett linjetag över vattnet, men han blev orolig när han kom fram till några näckrosor. Det verkar som händelsen i maj när han fick panik sitter riktigt djupt. Bad Annkie om hjälp så hon gick över på andra sidan o la i en mås som legat på land. Då simmade han rakt över men tvekade vid måsen. Sa till honom o då bar han upp den på land igen. Efter tydlig verbal korrigering från mig kom måsen in. En arbetsseger för team Karlström och jag fick viktig information. Vi behöver verkligen träna vid strandkanter! Efter det gick vi tillbaka till bilen för att bibehålla den goda stämningen som vi hade lilleman o jag. Nöjda kom vi hem sen eftermiddag och jag kunde "roa" mig med tvätten. I dag blir det linjetag med fågel.

2 kommentarer:

Nacho-Pacho, Prima-Donna och Sus-i-dus sa...

Vilken energi han verkar ha, din Vilde. Kanske tur det, med tanke på namnet. Tränar ni med Nachos halvbror Claffo? /Ammie

kirre sa...

Härlig blogg! mycket trevlig läsning :) söta hundar<3