fredag 10 juli 2009

Blött

Så fällde någon ihop paraplyet över Floda, och nu regnar det. Tog mig samman, drog på mig regnkläderna, fyllde bilen med fåglar och dummies och gav mig iväg.
Gick först en skön promenad. Men det var blåsvart på himlen så jag vågade bara hålla mig i relativ närhet av bilen. Lovis är så åskrädd att jag undviker att vara i skogen när det är för jäkligt. Jaja, jag är inte mycket tuffare. Efter promenaden gjorde jag ett miniprov åt Vilde. Platsen består av kuperad teräng med framförallt en stor äng med meterhögt gräs. La ut en mås och en duva på ett klurigt sök. La sedan ut en kråka på ett linjetag o hämtade pluttis. Först spikade han linjetaget och kråkan kom in utan några problem. Sen en markering med samma kråka. Gick hur bra som helst. Sen gick vi till söket och där jobbade han snyggt in båda fåglarna trots att jag lagt dom riktigt klurigt. Duvan var jätteblodig så den sniffade han på i 2 sek innan han tog in den. Måsen frågade han om. När jag tittade bort plockade han upp den och kom in. Vi tränade vid brukshundklubben så det var massor av störning vilket inte bekommer honom alls.
Efter det var det Astrids tur. Hon är så otränad både i kropp o knopp. Hade förberett med ett klurigt sök med 4 dummies o lagt ut en 50 m långt linjetag med dold dummie. Vi började med linjetaget. Hon sprang spikakt och tvärnitade när hon passerade dummien. Sen fick hon leta ordentligt i det höga gräset innan hon hittade den. Efter det en dubbelmarkering i det höga gräset. Hon stack innan jag hann tillbaka vilket gjorde att hon helt missade. Tog in henne och skickade om henne och då spikade hon bägge! Slutligen söket. 3 kom in utan problem med det var jättejobbig terräng med allt det höga gräset. Hon sprang och slet länge länge för att få in fyran. Till sist bestämde jag mig för att hjälpa henne men kunde inte hitta den jag heller. Efter lite letande fann vi den och Astrid kunde stolt bära tillbaka dummien. Lovis fick stå över. Vågar inte göra något med henne än. Belåtna styrde vi hemåt igen. I morgon blir det mer fågelträning o lydnad.

Inga kommentarer: