söndag 21 juni 2009

Funderingar kring platsliggning

Efter vår debut i lkl 1 har det inte funkat med platsliggningen. Han reste sig ju efter 1,5 minut förra tävlingen och i fredags försökte vi igen. Då låg han inte ens utan hängde på när jag lämnade. Har nu analyserat en massa och testat Vilde i olika situationer. Jag har kommit fram till att han har ändrat fokus. I stället för att tänka ligga lugnt kvar på platsen så tänker han med samma aktivitet som vid läggande under gång. Resultatet blir en armbåge som inte ligger ordentligt i backen och att det rycker i honom hela tiden. Jag tror att det beror på bollbelöningen som jag använt och som är ganska ny i träningen. Ska nu börja med värdefullt godis i stället. Kanske till och med ritualisera så mycket att jag har en speciell burk med ett speciellt godis. Ska träna vidare på det idag. Kör 8-10 ggr per dag för att få in rutiner och bra belöningar. Så får jag nog ordning på det här också.
Nästa vecka blir sista veckan med fullt ös innan det mattas av. Först Stockholm må-on men är hemma ett varv på tisdagen för att avsluta lydnadskursen vi går. Sen Vildes MH på torsdag och kennelträffen fre-sön. Sista arbetsveckan därefter då det bara blir en övernattning i Stockholm och sedan nedvarvning inför den härliga semestern!! Och det fina vädret är på ingång :o)

1 kommentar:

Pia & Bosse sa...

Trevlig blogg! Har du en Tollarboare? Jag bor i Finland och har en son av Quiz. Han parades med Tollerbay Great Evita här i Vasatrakten i våras så nu gör jag mitt första försök med hund överhuvudtaget och dessutom med en tollare, Bosse. :) Ha det bra!