söndag 11 januari 2009

Ibland stämmer allt

I går när jag skulle träna beslöt jag mig för att hålla mig inomhus då det var glashalt ute. Började med ställandet och plötsligt började han tvärnita med båda tassarna i backen. Fortsätter att backa hela tiden, även efter att han fått kommandot. Sakta men säkert kanske vi löser knuten. Det skulle vara sååååååå skönt! Fortsatte med apporteringen och fick till det riktigt bra. Började med att ha honom framför mig så att jag kunde klicka honom när han gjorde helt rätt. Satte honom sen vid sidan och gav ett sittkvarkommando innan jag gjorde apporteringen. Aha sa V, var det de du ville! Han satt jättefint och väntade, tog apporten på kommando lugnt och sansat och väntade tills jag tog den. Efter tre repetetitioner var vi jättenöjda. Dags att börja tänka på mina händer dvs vilken hand ska jag använda.
Vidare nötte vi på fotkommandot. Git tycker inte vi ska börja röra oss innan han kan hålla blicken på mig i 15 sekunder medan någon står framför oss och kastar en boll. Tufft. Har börjat att lägga en boll framför oss. Han är jätteduktig på att glo på bollen... men igår fattade han att vägen till att få den går genom mig. Bingo!
Sen läggandet. Börjar nu lägga honom från halvsättande. Han pangar i backen så det dundrar om det, men tyvärr slarvar han 1 gång av tre med armbågarna. Därför tränar vi separat att han ska trycka ner sig i backen med kroppen. Det gör jag genom att han får ligga utan särskilt kommando. Sen viftar jag väldig retfullt med en korvbit ovanför hans huvud. När han trycker bröstkorgen rejält i backen ger jag honom godiset på marken så att han kan äta det i den positionen jag vill ha honom i. Ingen klicker här.
Avslutade med att träna jaktfot mellan en dummie och en tennisboll. Gissa vad som drog mest? Men det gick riktigt bra!
När vi gick vår vanliga promenad senare passade jag på att ta med mig bollen. Tränade sen jaktfot i skogen och belönade med boll. Wow! Han satt som ett plåster på benet. Ska fundera på hur jag utvecklar det i lagom takt. Kommandot är definitivt befäst iaf.
Ska försöka komma ihåg känslan nu när vi ska köra dagens träningsdos. I morgon far vi till Stockholm för att gå första delen av kursen för Eva B. Det ser vi fram emot.

Inga kommentarer: