onsdag 28 januari 2009

Grattis



Stort grattis min lilleplutt på ettårsdagen. Tänk att det är (nästan) ett år sen Louise ringde och sa att det inte blev någon tik till mig, men kunde jag tänka mig en hane? Och vilken kille jag fått! Högst älskad av oss alla, men just idag allra mest av Lovis som höglöper. Hon tycker han är ursexig. Nu återupplever vi den första valptiden med grindar och ständig passning.
I går startade vi upp lydnaden igen. Jag hade planerat att vi skulle träna på läggande, rutan och tandvisning. Tandvisningen hann vi inte med pga stor grupp men resten gjorde vi. Först la jag honom från halvsittande. Han pangade i backen. Betyg SM-10a sa Git. Del två var att jag la honom med ett vardagskommando, sa stanna och lämnade honom. Fattar väl jag sa Vilde. Nu ska vi träna mot att börja sätta ihop det. Ev. hinner jag det på två veckor, men jag har ingen brådska.
Det andra momentet var rutan. Började med att klicka på locket några gånger. Sen ställde Git upp en liten ruta med locket i bakkant. Förberedde noggrant med rak ingång och Vilde fick se locket som las ut. Vi gick jättenära rutan, typ 10 cm, för att han inte skulle välja konerna som target. Han brukar nämligen göra det. Men se det gjorde han i alla fall. Då tog jag plan b vilket innebar att jag enbart tränade target med konerna som störning. Började med att vi stod inne i rutan och arbetade sedan succesivt utåt och från olika håll. Det enda jag var noga med var raka ingångar. Det funkade hur bra som helst. Efter bara några få skick var han helt på det klara med vad han ska leta efter! Vi fick till flera riktigt fina skick som vi nu kan arbeta vidare med. Jag var nöjd när vi åkte hem.
Nu är det dags att börja jobba. Tror nog vi ska fira födelsedag på klubben så får han träna på lite ytor vilket han älskar. Och så blir det tårta såklart. Faktiskt blir det det två dagar i rad för i morgon är det ju tjejernas tur!

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis sötnos!
Nellie fyller faktiskt också ett år om ca en månad ! :)