onsdag 14 januari 2009

Hemläxa

I måndags började vi vår kurs för Eva B. Det är Louise-Qvicka, Jenny-Unni, Monica-Poker, Eva-Tolle, Annika-Impa å så Bertram o jag som går kursen. Vi kommer att fokusera på belöningsträning. Haha sa lilleman, det gillar jag! En annan abrovinkel vi kör är att lura våra hundar att göra fel. När vi tror oss veta att hunden kan ngt t.ex. gripa (7 av 10 ggr funkar det), lägger vi på en störningsbelöning. Lyckas vi störa våra hundar när de ska gripa blir det ingen belöning. Buskul sa lilleman, mej lurar ni inte. Var tvungen att rulla tennisbollen framför honom för att överlista honom. Samma princip använde vi när vi går med hunden vid sidan (ej under fotkommando). Vildemannens stora utmaning är att ligga tyst och vänta under teoripassen. Jag vill ju jobba sa han! Och får jag inte det vill jag leka med Unni. (Hon låg 20 cm ifrån honom vilket nog kan kallas för tortyr.) Men jag är såååååååå nöjd för han var helt tyst under arbetet inklusive när vi var passiva och de andra arbetade. Det har verkligen blivit bättre. Skönt att se att all träning börjar ge resultat.
Läxa till nästa gång:
  • Belöningsstörning när hunden kommer in vid sida.
  • Dito vid gripandet
  • Utveckla ingångarna
  • Fysisk kontakt innan annan belöning (gå runt i cirkel)
  • "Puttabortleken"
Har jag glömt något?

1 kommentar:

Titti sa...

Louise har en annan bild av vad vi fick som hemläxa. Ska bli spännande att se vem som har rätt...