söndag 13 april 2008

Vilde har ordet

I dag satte matte mig vid datorn och sa att nu är det minsann din tur att skriva. När tanterna var valpar var dom jätteduktiga på att hålla kontakten med sin gammelhusse och gammelmatte. Och vad har du gjort? sa hon med en anklagande röst! Hon tog fram brorsans hemsida och sa att jag skulle läsa och inspireras. Undras vad det betyder?! Jag gnagde lite på tangentbordet och bestämde mig för att också jag berätta om hur en dag kan se ut för mig.

Mattes klocka ringer jäääääätte tidigt, redan innan sju. Då gör jag allt för att hon inte ska märka att jag vaknat men det hjälps inte. Hon släpar ut mig på gräsmattan där jag brukar fortsätta sova. Efter ett tag har jag i alla fall kissat och jag får gå in och sova vidare. När jag somnat om kommer hon sättandes med mat. Hon fattar inte att en ung man som jag behöver sin skönhetssömn. Har i alla fall lyckats få henne förstå att köttbullar i frukosten är ett krav. Hon är rätt lättlärd min matte.
Efter det är det full fart. Min favoritleksak är en sopborste som jag kan dänga runt med överallt. Roligast är att ta den i borsten och springa i full fart genom huset fram och tillbaka. Surtanterna går och gömmer sig och då har jag lyckats! När jag har motionerat klart efter en timma är jag så trött att jag somnar på mattes fötter. Hon brukar sitta och jobba då, så då har vi det lugnt hon och jag tills hon skuttar upp och hojtar att hon glömt min mat igen. Det är visst lunchen hon menar.
Sen är det dags för promenad. Det bästa som finns! Vi går alla tre fint på rad i koppel och sen får vi springa runt i skogen. Matte brukar hojta så att inte Lovis försvinner. (Det är en av surtanterna) I skogen leker vi jättemyecket för där är dom nästan inte sura alls. Den andra tanten som heter Astrid brukar vara med mig hela tiden. Hon är snäll nästan jämt (ute). Gissa om jag sover gott när vi kommer hem, även om jag brukar hinna med en tupplur i mattes ryggsäck ute i skogen också.
Efter att ha sovit ett tag brukar vi träna, matte och jag. En gång hade hon tappat ett rådjursben som jag fick leta rätt på. Det var enkelt. Ibland tappar hon döda fåglar i huset och ibland tappar hon andra saker. Som ni förstår är hon rätt slarvig. Nu har hon fått för sig att jag ska sitta kvar ibland. Fattar inte varför men när jag gör det får jag en godis så det är värt det i alla fall. Efter ännu mer mat och mer mat igen är det dags för nästa rallypass. Efter en timmes racing med sopborsten somnar jag gott på mattes kudde, men innan dess brukar jag tvätta hela hennes ansikte för det verkar hon gilla.

Tillsist måste jag berätta om den andra valpen som också bor här i huset. Det är en konstig hund som bor i lillhusses rum. Han vill alltid leka när jag vill men när jag rusar fram är det som en hård vägg. Jag backar tillbaka och då är han där igen. Även om jag skäller och hoppar runt kommer han inte fram till mig. Jag tror att han heter Spegel för matte brukar säga det när vi försöker leka. Konstig hund!

Nu ska vi snart ut i skogen igen! Puss på er alla

Inga kommentarer: