lördag 17 april 2010

Vi slår till igen!

Hade bestämt mig att testa av några saker inför ev. start på B-prov. Det jag primärt ville arbeta med var passivitet och stadga samt avlämningar när det finns publik runt omkring. Ett ypperligt tillfälle att göra det på är ett inofficiellt B-prov. Vilde och jag startade idag på SSRK/Västras inoff B-prov i Horred. Jag fick ett bra kvitto på var vi står. Han är otroligt het men höll sig i skinnet. Han följde mig fint och lyssnade även om jag tyckte att han kan göra mycket bättre. (Jag ääääär petig!!!) Passiviteten gick strålande och jag funderar starkt på att ritualisera den. Det är nog lösningen för oss. Avlämningarna med publik gick 80% bra. Med resten vill han gärna ta en lov runt för att visa upp sig. Lite onödigt, men inget som störde domaren. Kritiken blev:
Samarbetsvilja och effektivitet: Tighta hund-förare. Jobbar mkt bra tillsammans, då blir det effektivt. Sök: Finner snabbt alla apporterna. Lägger upp det bra. Fart: Utmärkt. Uthållighet: Utmärkt. Näsa: Suverän. Används flitigt. Dirigerbarhet: Ok. Markeringsförmåga: Jättebra. Skottreaktion: Het men klarar gränsen. Apporteringslust: Stor. Apportgrepp: Bra men går att förbättra. Simförmåga och arbetsvillighet i vatten: Stor vattenpassion. Går villigt i. Sammanfattande kritik: Ett väl sammansvetsat par där hunden visar stor arbetsglädje. Slipar man på vissa detaljer kan man gå långt.
Resultatet? Ett förstapris och provbästa!!

5 kommentarer:

stina sa...

Åh galet bar ni är då!!!!! Gör vågen för er: WWWWWWWWWWEEEEEEEEEEEEEEOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!

Hahaha känner mig mallig när jag läser dagens blogginlägg :)

fulltoz sa...

Whao ... I'm impressed ...

Johanna sa...

Superbra!
Jag såg ju er i Blekinge på TJP och såg potentialen redan då.
Då blir det till att anmäla till ett officiellt prov nu då :)

www.segerstorpshundar.se sa...

Grattis!!! Superduktigt. Vilken fin kritik.

Cicci m flock sa...

Stort grattis till Super-Vilde och hans Super-Matte, vilket team!!!