tisdag 20 april 2010

Mer träning!

Det är synd att vila sig i form säger vi här hemma. I söndags var vi ute och rekade marker till apporteringstestet. Det visade sig att vi fått låna riktigt bra marker (och torra Ankie!!!). Passade på att gå en vända med hundarna o träna lite vatten. Resten av dagen tillbringade vi med trädgårdsarbete.
I går var det dags för lydnadskursen igen. Då jag just nu är så less på lydnad, vilket inte Vilde är (han älskar ju all träning vi gör tillsammans) bestämde jag mig för att fokusera på apellen i stället. Men tji vad jag bedrog mig. Det är ju nästan samma sak :o(. Nåväl, vi tränade i alla fall början till framåtsändande. Helt nytt för mig och jättekul. Vi tränade också hopp sitt och stadiga tassar. Alla momenten gick riktigt bra. Men det allra bästa var att jag hade Vilde hos mig hela träningen. Vi tränar inomhus i ett ganska litet rum. Han fixade galant allt godis o hurrarop. Det enda han tyckte var orättvist var när labben skulle träna hopp apport. Men till och med det accepterade han utan att bryta ihop eller pipa. Gullepluppen!
I dag var det dirigeringsträning som stog på schemat. Två jaktlabbar o Vildevill träffades i Fjärås och tränade lååånga linjetag i två timmar. Vid båda försöken på ca 200 m fick jag ut honom spikrakt utan stöttning. Min prins. La också in stoppsignal men då hade han vax i öronen. "Tvättade" hans öron och se då gick det så bra. Hmmmff. Vi fick tips o råd av Gerda så träningen rullade på finfint. Det blev självklart också tillfälle till bra passivitetsträning. Lite gnissel var det men mycket mycket bättre. Och framförallt inga utbrott.
Sen for vi hem, hämtade brudarna och åkte till brukshundklubben. Där fixade Nina o jag med agilityhindrena. Vi kommer att starta en agilitysektor i klubben o köpa många nya hinder. Det ska bli kul!! Hann med en promenad också. Äldste sonen undrade vad jag gjort med Vilde för nu sover han. Det blir nog skönt för honom att jag åker till Stockholm i morgon. Han är ju inte van vid att jag är hemma och tränar så här intensivt. På torsdag vankas det mer jaktträning. :o)

1 kommentar:

RaikoDajko sa...

Du & Jag brorsa, du & jag... Inga är som vi ;)
/Raiko