söndag 25 april 2010

Att fundera på

Den här veckan har jag verkligen kört Vilde hårt. Det har varit lite upp till bevis. Efter onsdagens vila hade vi vår jaktkurs i torsdags. Vi tränade klappjakt. Lösa hundar hela tiden. Jobbigt sa Vilde men det gick över förväntan. Sen gjorde vi en kombi med en dubbelmarkering o ett linjetag. Det är en ökl/ekl kurs så vi jobbar hela tiden i par. Tyvärr har det lett till att Vildes lite ryckiga rumpa blivit mer ryckig. Det ska vi träna på nu. REJÄLT! I övrigt gick träningen bra men den sliter mentalt på lilleman. I fredags tränade vi vatten själva. Körde besvärliga avlämningar med dummie. Inga problem sa Vilde. Bara jag får bada!!!
I går hade vi dubbelavslutning. Först var det avslutning på Reginas o min kurs. Vi körde ett "wt" med tre rutor (Jaana var inlånad domare till ruta tre) Det var linjetag, markering, jaktfot med efterföljande närsök.Det blev nog en nyttig förmiddag. Många fick en aha-upplevelse när de fick sätta ihop de olika delarna till hela moment. Förhoppningsvis har det gett inspiration och uppslag till sommarträning! Duktiga var dom allihopa!! Efter det plockade jag ut Vilde ur bilen och hade eget kursavslut i 4,5 timme i form av ett ökl jaktprov. Hade inga som helst andra ambitioner än att göra det så klokt som möjligt för pluppen. Först ett vatten. F-nstyget gjorde först ett jättefint långt linjetag på vatten men det var en kråka som låg vid strandkanten. Den tog han o bar iväg med en bit på land. Sen kom han hem tom. Jag blev rasande (tyvärr). Det är inte bra med konflikt men vi löste det tillsist på ett bra sätt. Vilde var glad och jag var nöjd. Vattenmarkeringen var det inga konstigheter med. Därefter ett sök med bara svartfågel. Vilde flätade in sin del även om han frågade på de två första :o( (utan att få svar..). Sen lämnade han en skata som visade sig vara bara mos. Men iaf... den ska in...... Hmf. Men han jobbade jättebra i par med en löptik. Det var jag riktigt nöjd med. Avslutningsvis var det en trippel med kråkor och ett linjetag med kanin. Först fick han se trippeln o sen ta linjetaget. Inga problem med linjetaget medan den andra hunden tog in trippeln. Sen var det Vildes tur att ta en trippel. Han spikade alla 3!! men...... tredje kråkan nobbade han. Jag sliter mitt hår. Jag tror att det beror på att han på den tredje börjar bli lite trött = inte samma motivation att bära svartfågeln. Det var jobbig terräng och långt avstånd. Borde vara nöjd med att han spikade alla tre. Hmmm. Sen ringde Louise o sa att det fanns plats på Bro-provet så jag stack iväg tidigt som rackarns i morse till Stockholm. Varför?? Bra fråga för min hund var trött. Vi fetnollade! Självklart. Jag borde vara tillräckligt klok för att kunna säga nej o följa min linje. Nu fick jag lära mig något ytterligare om mig och min hund. Nyttigt men lite surt. Nollan berodde på att han på söket nobbade vadå? Jo kråka så klart. Pucko pucko jag!! Dessutom for han omkring med sitt stomatol-leende med viltet i mun så snart kameror fanns i sikte o lät sig villigt fotograferas. Skit i matte sa han. Men jag höll mig i skinnet o fick efteråt beröm av domaren som tyckte att jag förde honom bra. Alltid nått!
Poängen var helt ok. Två treor (Den lämnade kråkan o de vilt jag inte fick direkt i hand) samt två sjuor (skottreaktionen och avlämningarna igen). Annars bara 4 o 5. Så jag borde nog vara rätt nöjd. Den sammanfattande kritike löd: En hund som besitter en del goda retrieveregenskaper & vill verkligen arbeta. Tyvärr kan hunden ej tilldelas något pris pga att den ej är helt spontan på allt vilt (kråkan) samt att den på några vilt är ovillig att lämna till sin förare.
Det är bara att bryta ihop och komma igen.
Tillbaka till ritbordet o planera träningen framåt. Har redan många bra idéer och känner inspirationen komma. Han är duktig, het och inne i en obstinat trotsålder. Vi kommer igen. Huka er!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Se där ja! Det är det där jag gillar med dig Titti, de sista raderna pådagens blogginlägg! Thats the spirit!!!

/Stina

MammaMia sa...

Hej Titti,
Kul att läsa din blogg! Om du vill kopiera bilder från avslutningen på kursen i lördags, så gå in på min blogg!
Ser fram emot fler kurser med dig - så att man kan få till ett WC nån gång : ))
Tack än en gång!
Mia o Samba

fulltoz sa...

Instämmer med Stina ... på det igen ...