söndag 7 mars 2010

Träning

Jodå vi kom iväg i går till träningen Vilde o jag trots misstanke om stopp i magen. (plastpåse). Det var SSRK's ökl kurs som jag har gått i flera omgångar. Först med Astrid o nu med Vilde. Jag missade första gången pga årsmöte i Västra motorcykelförbundet. Nästa gång missar jag pga årsmöte i Tollarklubben. Det är ett dilemma att hela tiden behöva prioritera. I mitt nästa liv.....

I går gjorde vi följande: Först uppvärmning (lösa hundar hela kursen så klart). Alla i ring. En o en går zick zack medan det slängs dummies. Vilde sa enkelt!! när han satt hos matte, men när vi gick o en dummie kom samtidigt som vi passerade en ursnygg flat tik tog han det som en ursäkt för en flirt. Efter att ha bett matte om ursäkt fortsatte vi varvet utan problem!
Sedan inkallning i ett smalt rör. Tätt med hundar på båda sidor. Enkelt sa V. Likaledes att hämta dummie inne i en ring omgiven av andra (stirrande) hundar. Vem bryr sig sa lilleplupp!! Efter det tränade vi långa linjetag (70m?) o därefter dubbelmarkeringar på linje. Enkelt sa V. Det som inte var enkelt var att se kompisarna jobba. Jag viiiiiil sa Viiiiilde. Så jag fick jobba en hel del och det blev ok, men inte bra!
Slutligen gjorde vi en övning där vi skulle dirrigera hundarna till en valfri kon (konerna stog på linje). Vid konen skulle vi blåsa stopp o sen dirrigera höger eller vänster. Vi hade preppat med dummies innan. Övningen funkade inte alls för Vilde. Han SÅG ju högarna på sidorna o blev jätte osäker. Jag kortade avståndet rejält. Berömde honom o lät honom lyckas. Men en hel del tjat o trassel blev det. Blev sur på mig själv som inte sett problemen tillräckligt innan. Borde inte gjort det med Vilde. Den ligger inte i linje med hur vi tränar just nu. Slutade iaf med ett par riktigt bra linjetag efter det att jag tagit bort konen o stoppsignalen så vi slutade på +!
Efter det planerade Jaana o jag nästa gång på vår kurs. Det kommer att bli riktigt kul!
I dag hade jag ungdomarna på kurs. Vi tränade stadga, jaktfot, inkallning, stoppsignal, trycka nosen mot handen etc. Dom är så duktiga di små!!!
Nu är det dags o packa för en vecka i Riga. Hur ska jag klara mig utan att träna hund i en hel vecka???
PS! Vilde fick röntga magen men inget ovanligt hittades. Plastpåse syns inte på röntgen men det var iaf inget stopp.

Inga kommentarer: