lördag 20 mars 2010

Dagens aktiviteter

I dag har jag haft mitt härliga gäng "Apporteringskurs nybörjare". Vi tränade följsamhet, stadga, inkallning o jaktfot på olika sätt. Vi började också med stoppsignal och dirigering höger-vänster samt lite annat smått o gott. Vi är två som hjälps åt, så vi försöker att vid varje övning hjälpa var och en. Då energin var hög hann vi med en hel del. Hundarna såg rätt trötta ut på slutet!! Några i gruppen fotograferade. Jag hoppas få bidrag till hemsidor etc!!
Sen var det dags för min egen lilla flock. Först fick vi en halkig slaskig promenad i skogen. Vi hittade små små fläckar med barmark där vi dansade krigsdans!! Efter det satte jag alla tre i grupp o la ut sex dummies. Först hämtade Astrid, sen Vilde. sen fick Lovis ta två, Astrid o sist Vilde. Det gick jättebra!! Avslutningsvis fick dom hämta tillbaka högen med dummies till mig. Astrid o Lovis fick hämta var sin. Vilde resten. Min prins funderar aldrig ens på att byta. Han vet att han kan lita på mig och får hämta fler gånger, bara han kommer snabbt in.
Jag satte tikarna i bilen o la ut mås, duva och kråka. Vilde plockade snabbt som en .... hittar ingen bra liknelse, torped kanske eller jehu??, in duvan och måsen. Sen satte vi oss och solade en stund medan Vilde fick ligga passiv vid bilen. Det gick riktigt bra och han fick slutligen även hämta kråkan. Även den kom direkt in utan fråga. Jag var riktigt riktigt nöjd med träningen.
Det är gôtt att leva!!!!

1 kommentar:

Patrick sa...

Trevlig blogg.. titta gärna in på min hemsida www.hundkartan.se,
en relativt nystartad hemsida där man kan hitta företag, tips, artiklar mm. inom hundbranschen. // Patrick