tisdag 23 augusti 2011

Lite smått o gott

Jag har precis spenderat 5 dagar i Rom (en fantastisk stad!!) så hundarna, framförallt Vilde, har fått några dagars välförtjänt vila. Annars fokuserar jag all träning på stadga och passivitet. För Moyos del innebär det att vi sitter med vid andras vattenträning. Han är väldigt het, men det går definitivt åt rätt håll. När vi sitter ensamma vid vattnet o slänger sten osv fungerar det hur bra som helst. Tyvärr kan han ibland bli alldelels tokig efter en egen vattenmarkering o rusa omkring o leka med dummien. Då har det hänt att han tar för hårt i dummien. Men vi fortsätter o tränar lugnt och stadigt. Är ju medveten om problemet så grabbens annars så härliga coola attityd ska självklart också finnas vid vattnet. Han är ju bara 8 månader. Men när jag tänker tillbaka på hur Vilde var vid samma ålder blir jag lite matt. Vilde var så "färdig", så sammansatt, även om han självklart hade en massa olater som jag har fått jobba massor med. Men nu är det ju inte Vilde 2 jag köpte, utan Moyo 1!!!
Vilde - ja hans träning går så bra så bra. Kommer hem efter varje pass med ett stort leende. Tyst, stadgan är nästan helt tillbaka, positiv och ger sig aldrig. Inget strul med vilt eller annat. Nu kan jag verkligen fokusera på stadgan och frågandet på dirigeringarna. Har kommit på en riktigt bra övning. Funkar den så bra som jag tror kommer jag att beskriva den.
Tränar för övrigt numera regelbundet med Elenor och Texas. Kul att ha fått en tollarträningskompis som dessutom tävlar i samma klasser som vi. Hundarna är väldigt olika så vi får tänka till när vi lägger upp träningarna. Och det gör vi, vilket innebär att vi får mycket ut av våra träffar.
I dag är det andra gången på lydnadskursen jag går med killarna. För Vildes del ska jag idag titta på helheten. Moyo ska få inkallningsträning och antagligen rutan. Vill fokusera på de moment med fart i då jag tycker han är väldigt "ranglig" just nu. Han är dessutom en ganska eftertänksam ung man vilket gör att allt som kan få lydnaden att bli kul är en bonus!

1 kommentar:

.. sa...

JAG ÄLSKAR TOLLARE :)
tollare, rottweiler, aussie och american pitbulls
söta hundar föresten