tisdag 9 augusti 2011

Dag 7 i Sälen - sista dagen

Vaknade av att klockan ringde. Äntligen en natt med ok sömn. Sista dagen är det utställning. Moyo skulle visas i valpklass 2 och Vilde i klassen för diskvallificerande fel (han är krypt). Men först städade vi stugan och lämnade vårt mörka krypin.
Det visade sig att domaren som dömde båda mina klasser var vääääldigt noggrann. Efter lång väntan var det äntligen min och Moyos tur. Han är mitt uppe i puberteten och luktar överallt, så även i utställningsringen. Men jag slet på och lyckades få honom att springa snyggt och ställa upp sig bra. Domaren var förtjust och gav honom ett HP. Han blev dock oplacerad då han var mitt i sin "gängliga" utveckling. Kan bara hålla med! Kritiken blev i alla fall:
"En riktigt snygg hane utan överdrifter. Tillräckligt maskulint huvud, mkt bra hals, härlig rygg, bra vinklar, härlig päls, rör sig fantastiskt bra."
Sen var det tikarnas tur. Och där blev det storskräll! Syster Lystra vann och Ockra blev trea o Prima fyra. Fina syrror!!!
Så äntligen var det dags för Vilde. Han fullkomligt älskar uppmärksamhet. Utställning är inget undantag. Han flöt in i ringen. Sprang kraftfullt och ställde upp sig som ett proffs. Domaren föll pladask (vem gör inte det...). Kritiken blev:
"En fantastisk tollare av den absolut rätta modellen, underbart huvud och uttryck, mkt bra hals och rygg, härlig benstomme och vinklar, underbar päls. Ibland är värden orättvis!" Hon sa till mig att när hon såg honom knottrade sig huden. Hon älskade min lilla prins! Gav henne en stor kram, för jag älskar honom också! Vi fortsatte sen till stora ringen för att tävla om BIS/BIM. En snabb historia för kärleken höll i sig och Vilde kan numera lägga ytterligare ett BIS i diskklassen till sina meriter. Han är underbar min kille!!

Trötta och nöjda packade vi in oss i bilen efter det att Astrid, Lovis och Vilde lämnat blodprov till forskningen.
Boende för nästa år är redan bokat! Vi ses på Öland!!!

2 kommentarer:

Linda sa...

Hej!
Första gången jag kikar in här så passar på att lämna ett litet tassavtryck ;) Superfin blogg med kul läsning och superfina bilder! Hit kommer jag igen ;)

Mvh
Linda och nakenhunden Bertil ;)

Fanny sa...

grattis och vilken fin kritik!