söndag 6 december 2009

Fina fisken

Efter att ha varit ute o rest i nästan en hel arbetsvecka kom jag äntligen hem i torsdags kväll. Fredagen gick åt till att börja arbeta i kapp allt som hopat sig. Kom i alla fall ihåg att ta ut en hel del vilt (kanin, duva, and, mås och kråka). I går vid lunch packade jag in hundar och fåglar i bilen för en promenad med avslutande träning. Vi gick på ett nytt ställe som visade sig vara perfekt. Först parallellt med en sjö så lilleplupp kunde simma o simma o simma. Sen 40 minuter i obanad terräng. Hundarna (o jag) fick arbeta rejält med kroppen. Efter ca 1,5 timme var vi tillbaka där jag lämnat viltet. Började med ett linjetag med en kråka för Vilde. Inga konstigheter sa han. Men han var helt överladdad så det kom ett litet gnissel :( Sen la jag ut ett jättejobbigt sök med allt vilt. Ville utmana hans förmåga att hålla kvar viltet i mun och även hans fina grepp. För att bärga viltet krävdes att han arbetade genom djup sankmark, tog sig över breda åar och genom ris. Dessutom ganska kupperat. Han fick slita lilleman. Han frågade mig en gång på kråkan, men eftersom jag inte svarade kom han inspringande med den. Bra! Allt annat kom in i full fart med finfina avlämningar. Så återstod bara duvan som jag lagt riktigt svårt. Han hittade området men vågade inte riktigt ta sig över dit den låg. Där brister han nog i rutin. Gjorde så att jag gick till andra sidan av rutan o skickade om honom. Aha sa Bertram padam här är den matte!
Sen var det tjejernas tur. Dom är inte speciellt förtjusta i fågel så vi tränade enbart linjetag o markeringar med duvan. Det gick lysande. Astrid lyckades dessutom lämna i hand. Jag kommer aldrig att starta dom på B-prov (dom fyller ju 8 i januari) men det är fortfarande lika kul att träna!!
Avslutade med Vilde och ett antal linjetag med duvan. Inga problem sa lilleponken. Väldigt nöjd lastade jag in hundar o vilt i bilen. Hoppades på en lugn eftermiddag, men Vilde tyckte inte det räckte. Det tyckte jag!!

Inga kommentarer: