måndag 21 september 2009

Intensiv helg!

Så är vardagen här igen. Helgen har, minst sagt, varit intensiv. I lördags var jag först iväg och sköt hagel. Det gick tillsist riktigt bra men det känns just nu omöjligt att klara uppskjutningen på lördag. Får se om jag hinner träna i veckan. Annars står jag över igen. Sen for Vilde o jag på kurs. Det var riktigt roliga övningar (som vanligt!). Först en dubbel på linje med kastare som flyttade sig o tvåan hamnade i vatten. Vid första försöket fastnade Vilde i vattnet så vi lät honom ta en enkel där markering ett skulle landa. Sen löste han dubbeln snyggt. Visserligen gick han först till vattnet även andra hämtningen men släppte området direkt o plockade hem landmarkeringen. Sen var det en dubbel i jobbig terräng med dold kastare och dummien synlig i bara 1-2 sek. Körde först två enkla o sen en dubbel. Inga problem sa Vilde som arbetade tyst och var stadig hos mig men med sitt vanliga fulla ös. Jag tränar jättemycket dubbelmarkeringar för att han inte ska ha förväntan att gå direkt och det verkar fungera bra! Avslutningsvis stod vi 6 hundar på rad o skickade en o en på långa linjetag. När hunden var på väg in skickades nästa. Första skicket gick spikrakt o Vilde såg lite förvånad ut när det kom en stor flat springande men det gick utmärkt. Vid andra skicket hade vi bytt platser så Vilde skulle eg gå på en annan dummie, men som den unge man han är tog han det ställe där han varit på först. Valde att inte trassla då jag absolut inte kan begära mer. Men det innebar att när hans möte kom korsades deras bana precis. Vilde var bra sugen på att kolla läget men jag behövde bara grymta o ropa in honom så kom han farandes. Duktig kille!! Avslutade med att passa på att träna tolling medan de andra pysslade med sitt. Mellan varven körde vi lite lydnad o tränade passivitet. Det går klart framåt!!
Resten av dagen tillbringade jag i svampskogen, hämtade vilt till mina kursdeltagare mm mm.
I går höll jag tre kurser på rad. Först fortsättningskursen. Dom fick träna vatten. Det var en del ljud, men alla jobbade på jättefint och hundarna löste vattenarbetena och det extremt tunga söket på ett föredömligt sätt. Sen vidare till unghundskursen. De ambitiösa hundägarna tränar på hemma och det lönar sig som vi alla vet ;o) . Klar skillnad sen förra gången! Vi arbetar mycket med stadga o jaktlydnad samt visselsignaler. Det är riktigt kul med de små!!
Avslutningsvis var det uppstart av Ninas o min fortsättningskurs i agility. Byggde en jättekul hoppbana. Gruppen är väldigt liten, bara 6 st, så dom stackarna var trötta efter bara knappa två timmar. Helt slut landade jag hemma vid spisen strax innan 20. Men det känns skönt att få så mycket gjort i stället för att bara dega. Nu ska jag iväg på tjänsteresa igen. Landar hemma på onsdag kväll.

Inga kommentarer: