söndag 27 september 2009

Intensiv helg (som vanligt)

Efter att ha skakat loss efter fredagens lydnadsprov åkte vi till Vildes jaktkurs. Vi började med samma övning vi slutat med förra gången dvs långa linjetag på rad. Det visade sig att det var för svårt för alla hundar utom två (o de tävlar i elit). Vi fick backa rejält o övningen tog betydligt längre tid än våra kursledare hade trott. Sen körde vi en toppenövning! 3 el 4 hundar i taget. Alla stod i mitten av en fyrkant. I hörnen fanns (från 1-4) 1 - enkelmarkering, 2 - linjetag, 3 - dubbelmarkering, 4 - linjetag. Skott på varje hörn förutom för eliten som inte fick det på linjetagen. Efter allt var kastat o skjutet skickades hundarna iväg, en o en, på sina respektive hörn. Efter att alla klarat sitt flyttade vi 1/4 varv o sköt/kastade etc. Efter att alla gjort alla hörnen var det klart. Sååå bra! Vilde? Jo han hamnade i en 3-grupp varvid 4-hörnet (linjetag) utgick. Som den superfokuserade han är fixade han allt hur enkelt som helst. Han brydde sig inte om att det sköts o arbetade runt omkring. Nöjdast var jag nog med att han som gjort först en dubbel, sen en enkel, kunde ladda om o fixa linjetaget busenkelt. Inte lätt när markeringar o skott trillat runt honom o "inget" hände i hans hörn. Sen gjorde vi om linjetagsövningen men med synlig utläggare. Då löste alla hundar uppgiften även om Vilde mfl inte spikade. Avslutade med en valfri dold markering. Jag valde en dubbel. Nr 1 spikade han. Slarvade med skicket på tvåan men efter att jag noga skickat om honom spikade han även den. Han imponerar!! O lugnare o lugnare blir han............. Efter det packade jag fåglar o dummies för ytterligare en träning. Astrid fick en genomkörare inför wt nästa söndag. Vilde tränade jag på vatten o gjorde ett sök (allt med änder) Gick så dj-a bra! Log hela vägen tillbaka till bilen!
I dag hade jag min valpkurs. Det var bara en vecka sen sist, men dom växer o utvecklas!! Tränade som vanligt jaktlydnad på längden o tvären. Sen blev det markeringar o linjetag. Valparna skötte sig exemplariskt tills fåglarna kom fram. Då växte hornen ut i pannan på flera av dom och ett anta fågelkadaver fick lämnas till räven... Tur att dom har något att träna på! Inte roligt att ha en elithund redan som 6-mnd!!
Lovis var med för vi skulle köra agility efteråt. Men hon visade sig vara magsjuk. Så när jag kom till bilen hade den lilla stackaren ställt till det rejält. Fick åka hem o bada hund o skura bil. Sen till klubben o höll min kurs. Bara tre (av 5) var där så vi slutade tidigare för att inte ta kål på hundarna. Saknade Lovis!!! I morgon är det Stockholm som gäller men sen tinar jag fler änder!!!

2 kommentarer:

Johanna, Tico, Toppen sa...

Här gör vi "Toppen"-övningar hela tiden :D

Titti sa...

Ja haha det förstår jag! Bra att ha en toppenhund :oD