lördag 15 januari 2011

Älgar


Förstår ingenting. Efter att ha travat runt i skogarna här i Floda i snart 9 år och bara sett spår efter älg, vimlar det nu av skogens kungar. Ja jo, en och annan har väl brakat till i närheten, men totalt har jag sett 5-6 stycken på alla år. Nu är det snarare regel än undantag att vi stöter ihop med en eller flera på våra promenader.
Min ena favoritrunda har strukits för där går 5-6 älgar precis på samma ställe som vi. Och det oavsett hur jag försöker att kryssa omkring. I går gick jag runt klubben. Plötsligt brakade det till och en ungtjur kom rusandes precis framför oss och hoppade över staketen i hästhagarna. Tack och lov har jag bra koll på hundarna så dom stannade snällt på kommando. Sen stog Vilde länge länge och tittade på tjuren som klev omkring 100 meter bort. Det är ett stort och vackert djur men som jag inte vill stifta närmare bekantskap med. Framförallt inte när hundarna är med....
Jag undrar varför vi har så mycket älg i år?! Inte har vi jättemycket snö heller. Kanske jägarna sköt fullt ovanligt tidigt så att djuren vågar röra sig fritt? Vad vet jag. Det har i alla fall gett hundpromenaden en ny nerv!

2 kommentarer:

Ellen sa...

Hej.
Vilken fin blogg du har! :)

Kika gärna in på min hemsida och skriv en rad i gästboken! :)

/Ellen och hunden Nora :)

http://honey-pie.webs.com

projekthund sa...

Hej! Fina hundar :)
titta gärna förbi http://projekthund.bloggplatsen.se
om du är nyfiken på att läsa om andra raser och studiebesök!