söndag 13 oktober 2013

Dagens aktivitet

Vilde och jag har tränat personsök från och till under ett par år. Under det senaste året har vi varit mer fokuserade och jag bestämde mig tillsist att det kan vara roligt att se om det funkar "på riktigt" dvs på tävling. Så i morse for vi till Alingsås för att begå premiären. Jag var nervös för Vilde har strulat med fastrullen. Det var bortkastad oro för han jobbade som en gud. Jag var rätt duktig jag också även om jag orsakade ett halvt poängs avdrag. Men 9,5 från båda domarna är jag extremt nöjd med :D Efter söket for vi till Alingsås BK för de övriga momenten. Först gjorde vi Budföring. Vilde for iväg som en tromb och slängde sig över mottagaren. Samma sak när han kom tillbaka även om han då var lite mer sansad. 8 av båda domarna. Sen lydnaden. Den gick superbra. Bara apporteringen fick låga poäng av ena domaren. Och javisst, den var inge bra.... Tugg och slarv. Annars hade vi nog 8 som lägst med 10 både på inkallningen och hoppet. Avslutningsvis platsliggningen där vi fick 10+9,5. Vilde hade en dum tanke och han rörde tassarna något. Därav avdraget från ena domaren. Jag inser att vi behöver träna upp det momentet igen. All träning är ju färskvara och han har börjat tappa sitt fina fokus när det är mycket störning runtomkring. Totalt landade vi på 272,75 poäng vilket räcker med råge för uppflytt till nästa klass. Om vi ska tävla vidare eller inte har jag inte beslutat än. Vi får se. Fokus är självklart jakten. Allt annat är "bisysslor". Men det är sanslöst kul när det går bra. Jag är så stolt och glad över min fantastiska lilla hund. Det blev ett bra tävlings/provår tillsist. Och i och med att jag plötsligt fick ett par söndagar lediga (var anmäld till flera apellklass sök)passade jag på att anmäla Moyo till wt den 3/11. Men om vi startar eller ej, det återstår att se.

Inga kommentarer: