söndag 12 juni 2011

Tillbaka till ritbordet

Först en extremt kort sammanfattning: Moyo jaktlydnad = helt ok! Diverse lydnad o bruksträning med Vilde har förlöpt riktigt bra även om inkallning med ställande behöver backas rejält. Men jag tror att vi är rutan "på spåret". Kanske har vi löset det riktigt snart!
Så till det sura, irriterande, frustrerande. Vi startade idag på wt: Astrid, Vilde och jag. Vi börjar med Astrid. Jag hade noll förväntningar och hon gjorde ett Astrid minus prov dvs jag vet, jag kan, men jag ska bara först...... Tre nollade rutor och lite tröst poäng på de sista. Men det är helt ok. Vi gjorde det för att få ett härligt avslut, min underbara tjej och jag. Och det fick vi!! Hon var på ett strålande humör och skuttade runt hela provet. Min lilla prinsessa, det är så härligt att se dig glad!!!
Vilde däremot blev ett stort svart hål. Han började med att totalknalla på vattnet. Efter lite diskussion trodde jag att vi var överens inför nästa ruta; en dirrigering med en störningsmarkering. Men nej, han skuttade rätt iväg på störningen utan att ens reflektera över om jag fanns i närheten. Samma med rutan därefter. Då bröt jag och vi tog dom sista rutorna som ren stadgeträning.
Slutsats efter att jag brutit ihop, varit ursinnig, ledsen och arg; Tillbaka till ruta ett! Nu är det ordning och reda som gäller, även om maken säger att jag dödar det som är Vilde. Det tror jag inte! Min Vilde älskar att jobba med mig och ser det som en utmaning allt det vi ställs inför. Han som var med mig på provet idag var inte Plupp. Det var en hund jag aldrig träffat, och aldrig vill träffa igen. Nu ska vi träna valpträning dvs arbetet är belöning för stadga och rätt attityd. Det får ta den tid det tar, dagar/veckor/månader/år, men jag hoppas att det går ganska fort, för grunderna har han i jakten. Skillnade nu är att det blir dj-ar anamma i allt. Vardagen, lydnaden, belöningar, promenader - ALLT!
Fortsättning följer.

3 kommentarer:

Birgitta Törnblom sa...

Kul för Astrid att få deltaga på WT:t. Härligt! Vildes insats? Tja en superduktig hund som tar för sig kanske. Det blir nog toppen att börja om på ruta 1 med lydnaden och kraven i alla situationer. Dom är listigare än vi, men vi är intelligentare (tror jag).

Titti sa...

Ja Birgitta, jag hoppas verkligen att vi är intelligentare.....

Maria och Bruno sa...

Åh vad jag känner igen mig...
När ens vovve är som från en annan planet fast man har tränat och tränat, lagt grunden och utmanat med störningar och gjort provtävlingar...
Åh ändå älskar man dom, dessa hundskrällen som vill så mycket, så mycket så att det på något sätt alltid finns en stort risk för en total härdsmälta.
Om det finns några som fixar detta är det ni! Lika energiska och beslutsamma båda två. Ge dig inte!
Kram Maria