torsdag 30 juni 2011

Jag e inte bitter

Nähä då. I stället tränar Vilde och jag på för fullt. Vi tränar jaktlydnad, stadga med skott, ta det lugnt mm. Vi tränar också en hel del lydnad och även brukssök. Vi promenerar i vatten och hittar tillbaka till vårt fina förhållande. Nu känner jag igen min kille igen. Skönt! Men ännu har jag inte blandat in vilt. Vi tar ett steg i taget. I dag kastade jag tre dummies på sånt sätt som gör att han vanligen far iväg som ett skott. Men inte idag. Han satt blick stilla. Sen fick han ta två av dom som linjetag. Den tredje hämtade jag och belönade hans passivitet. Avslutade med att kasta dummies och godis precis vid hans tassar. Allt gick hur bra som helst. Han tryckte ner rumpan i backen och var väldigt fokuserad. Prinsen min!!
Moyos träning går också riktigt bra. Vi har en superfin stadga. Han är knäpptyst. Kommer in i utgångsposition när han vill jobba. Avlämningarna (som jag tränar separat) börjar så sakteliga fungera. Jaktfotet går som en dans. Nu ska jag börja lägga in helomvändningar. Närsöket går finfint. Håller på att jobba med sitt och ligg kvar, lite längre linjetag samt stoppsignal. Inkallningssignalen funkar finfint!
Så som ni ser skiner solen över oss igen. Brudarna passar på att gotta sig i solen och plaskar helst runt i sjöar och vattendrag. Däremellan busar dom med killarna och tar en tupplur i skuggan. Dom har det riktigt skönt mina prinsessor <3 I morgon bitti åker killarna o jag till klanhelgen. Det är en fantastisk sammankomst för kennlarna Tollarbo, Agrosofen och Lönnlövet. Tre fullspäckade dagar med massor av trevliga människor. Jag ska döma apporteringstest i morgon, gå kurs med Vilde på lördagen och hålla agilitykurs på söndagen. Gissar att jag är rätt trött när jag kommer hem sent söndag kväll.Å vad jag längtar! So long!

4 kommentarer:

Maria och Bruno sa...

Viken tur att Bruno får lite peppande ord från Vilde! Just nu är han den hungrigaste hunden på Lidingö känns det som... , men det ska nog ordna sig det också.
Vi ses på klanhelgen!

Kram Maria

Carolina sa...

Vad fina hundar. Jag har precis blivit tollarägare själv för första gången och ser fram emot det med spänning. Har tidigare haft golden och rottweiler. Kommer kika in här fler gånger. Kan vara bra att läsa tips ifrån någon som är erfaren.
Ha en bra dag! Carolina

Natalie sa...

Gud vilka söta hundar :)

Ha en underbar dag!
/ Natalie

sara sa...

Hej jag måste bara säga att jag har följt din blogg ett tag nu:) Och jag bara älskar dina fina hundar du skriver så ycket roligt och fint om dem! Hoppas alla dina små busfrön mår bra hälsningar Sara.:)