tisdag 12 oktober 2010

Suck o stön

Helgen gick i Workingtestets tecken. Dömde i lördags Nkl närsöksrutan. Det var många duktiga hundar och några som inte lyckades riktigt lika bra. Precis som det ska vara med andra ord! Se www.gbgsektionen.se
I söndags var det Ökl o Ekl. Hade bestämt mig efter en hel del velande att genomföra Vildes premiär i Ökl. Så här gick det:
Ruta 1 - Dubbelmarkering: Överladdad kärnkraftsreaktorshund trampar in med cool matte. Markeringen kastas alltmedan Vilde gnyr. Jag tar det lugnt men det kommer ett startVRÅÅÅÅL på första apporten. Suck! Dessutom hade han helt glömt den i stressen så jag fick ge honom en dirigeringssignal. Den andra tog han helt knäpptyst o spikade. Tack vare markering nr 2 fick han 4 tröstpoäng.
Ruta 2 - Walkup: Tätt i par (3 m mellan oss) med markering/linjetag x2. Trodde att V skulle krypa ur skinnet. Fantastiskt att han inte försvann i ett rykande moln utan faktiskt stannade hos mig om än i upplösningstillstånd. Han fixade sina uppgifter o var fantastiskt dirigerbar. Jag är imponerad av att han håller ihop trots sin stress. 11p
Ruta 3 - Närsök. Turbopropp for omkring som en tyst tromb i skogen. Svish svish svish. Väääänta STOPP! Tvärnit. Däråt. Javisst Svish svish svish. Men dummien kom in så 5 tröstpoäng blev det.
Sen tänkte jag bryta men bestämde mig för att ro båten i land.
Ruta 4 - Linjetag: Snett uppför en backe upp på en sten. Stoppade honom för tidigt. Annars perfekt. 18p
Ruta 5 - Linjetag på vatten med skott. Först en transport sen ut på vattnet. Fick trycka ut honom, sen löste vi det galant o han kom tillbaka vattenvägen (som han brukar göra). 17p Fick beröm för att han var tyst o att jag förde honom lugnt o fint. Och det gör jag faktiskt! Jag var nöjd med mig själv men inte med vårt samarbete.
I går var vi hos sjukgymnasten. Hon hittade lite krämpor hos V och nu skuttar han omkring vildare än någonsin...... Han ska ta det lugnt ett par dagar vilket gjorde att Lovis o Astrid fick följa med till Brukshundklubben för lite agility. Utmanade Lovis o mig så vi fick en välbehövlig genomkörning. Astrid skuttade omkring o tyckte livet var härligt. Hon har aldrig tränat agility men korven gjorde henne motiverad till allt!
Nu stundar 3 dagars vila för hundarna. Jag åker tillbaka till Baltikum i morgon.

Inga kommentarer: