torsdag 14 juni 2012

Praktisk jakt?!?

Läser ofta att "hunden används i praktisk jakt", men vad betyder det egentligen? För mig är det helt ointressant information om jag inte vet vilken typ av praktisk jakt som avses. En retriever ska apportera. Det innebär fågel och annat småvilt. Det är dess huvudsakliga arbetsuppgift. Att den sen kan användas som stöthund, stötande hund, till kortdrev eller annat är bara kuriosa och har inget med dess egenskaper i retrieverarbetet att göra. Ibland ser jag kommentarer som att "en schäfer kan apportera fågel". Javisst, och våra tollare kan tävla i skydds. Men det är inte det dom är avlade för, och det är inte det som vi ska bevara i vårt avelsarbete. De flesta hundar kan lära sig det mesta, men det är vad dom har för genetiska förutsättningar som är det intressanta. I alla fall för mig. Så snälla alla ni som berättar att era hundar används i praktisk jakt, skriv vilken typ av jakt det är så slipper jag upptäcka att hunden är rasande duktig att stöta rådjur etc. vilket säkert är kul för er men inte har något med retrieverarbetet att göra. En parallell är det för oss som tävlar i annat. Vi säger inte att vi tävlar i "konster" utan uppger självklart om det är lydnad, agility, freestyle, rally, hwtm eller annat. Allt annat vore ointressant/otänkbart. Eller tänker jag fel?

2 kommentarer:

Chatrin sa...

Helt rätt Titti!!! Håller med till 100%. Bra skrivet!!!

Hanna aka Lilla My sa...

Helt rätt tänkt!