söndag 29 augusti 2010

En lång rapport!

De é mycke nu kan jag lugnt säga. Mitt huvudprojekt på jobbet är inne i sin mest intensiva fas. Den största delleveransen sker i slutet av september. Sen kommer det förhoppningsvis att lugna ner sig en hel del! Det är ett otroligt roligt och spännande uppdrag som bitvis "hindrat" mig att både träna hundarna och vara social med familj och vänner. Så är det bitvis i livet.
Det har lett till att jag tagit det oerhört trista, men säkert kloka, beslutet att avstå allt tävlande med Vilde under hösten. Jag vill att vi ska vara 110% klara inför start och ha minst minst 50% klart till nästa klass innan vi startar. Så har vi alltid gjort, men nu har vi backat och jag gillar inte att starta bara för sakens skull. För mig är inte ett tredje eller andrapris värt någonting om vi presterat på topp. Då kan en nolla vara bättre om den t.ex. beror på ett missförstånd eller "olycksfall i arbetet".
Jag bryter nu ihop och kommer igen till våren! Men innan dess ska vi få till massor av härlig hundträning!! Har redan börjat märka av effekten med vår stadgeträning. I går när vi tränade vattenmarkeringar lyfte han (som vanligt) liiiite på rumpan men tryckte sen resolut ner den i backen. Min älskling - du fattar!!! Sen gjorde vi något helt nytt. Vår kursledare hade lagt ut två sök på andra sidan av två vikar. Vi stog så att säga i mitten och kunde skicka hundarna åt två helt olika håll. Först en dirigering över vattnet, sen upp på land för att söka stort. Spännande!! Vilde frågade en del på den första dirigeringen. Testade med att inte svara, men då kom han tillbaka :-( I ställer la jag in lite uppmuntrande "ja" och då frågade han mindre. Kommer också att lägga tillbaka bollbelöningarna ute på blankvatten. Tror att vi snabbt kan komma tillrätta med den lilla egenheten. När han kommit över hade han absolut inga problem att fullfölja uppgiften. Han upprepade 5 ggr (var den enda i gruppen som fixade övningen o fick därför städa) åt det ena hållet. Det andra hållet var mycket längre och söket låg högt uppe på ett brant berg. Men se det var inga problem för lilleman som litar så på sin matte. Han imponerade stort på mina kurskamrater! Plutten!!
Nu drar snart mina egna kurser igång igen för hösten. Det tar också en hel del tid från min egna träning, men det är såååå kul att följa deltagarnas framsteg. Flera har också börjat att tävla med sina hundar. Precis så ska det vara!
Nu är det dags att ta tag i tvätten. Nästa vecka är det dags för Vilnius igen.

1 kommentar:

amanda - annasdotter sa...

ÅÅ vilka fina hundar du hade! kraam!