måndag 2 juli 2012

Klanhelgen

Så är årets klanhelg över. Kennlarna Agrosofen, Lönnlövet och Tollarbos årliga träff. Och som alltid var det lika bra! Superbra instruktörer, roliga kvällsaktiviteter och så alla trevliga, roliga mattar och hussar. Några nya bekantskaper, men mest kära återseenden. Mycket hundsnack blev det och massor av hundträning. Det här gjorde vi: På fredagen gjorde Moyo och jag Apporteringstestet och han blev godkänd! Det innebär att han numera har jaktmerit i Tollarklubben - lilleplutt <3. På lördagen gick Moyo och jag en heldagskurs för Sanna Hallgren. Temat var öppenklass (!)och där är vi naturligtvis inte. Men jag tränar ju lite annorlunda och med samma tänk som t.ex. Sanna så övningarna gick över förväntan. Det var både pararbete med 7 målområden, arbete med mycket minnesmarkeringar och dirigeringar samt passivitet och teori. Moyo var helt utslagen på kvällen och var inte ett dugg avundsjuk på Vilde som tränade på att bära gås vilket han inte är helt glad i....... På söndagen var det Vildes tur. Återigen en öppenklassgrupp men den här gången var det ju rätt! Hade oroat mig en del innan för Vilde är ju så het. Men oj vad jag fick skämmas. Efter inledande gnäll lyckades jag bryta honom och sen var han knäpptyst en hel dag. Bara några skall vid ett tillfälle. Underbart! Jag har hittat ett bra verktyg att arbeta med passiviteten. Ännu bättre var det att vår instruktör, Mirre, har ett intressant sätt att jobba med ostadiga hundar. Det tog jag verkligen till mig och kommer att jobba vidare med. Avslutningen på dagen testade vi metoden samtidigt som vi sköt (inga kast - Vilde knallar ändå....). Det gick hur bra som helst!! Jag var så nöjd med mina två prinsar när jag rattade hemåt. Efter knappa 5 timmar kom vi hem till dukat bord och lyxig söndagsmiddag. Vilken tur jag har som får uppleva så mycket med så många härliga männiksor kring mig. Känner mig lyckligt lottad!! Nu ska vi träna på och hoppas kunna starta på specialen. Men jag tänker inte riskera något "bara" före en start. Beslutet tar jag längre fram. Kanske samma dag som provet.....

2 kommentarer:

www.segerlyckan.se sa...

Låter som en underbar helg! Förstår att det var två trötta killar med hem. Vad är det för "verktyg" du använder till Vildes passivtet? Alltid intressant att höra om bra exempel:) Kram

Titti sa...

Jag låter honom helt enkelt "jobba" hela tiden. I Vildes fall lägger jag en godis på ryggan som han får fokusera på. Kan också låta honom gnaga på en tennisboll eller tugga på ett grisöra. Funkar utmärkt! Jag kräver alltså inte längre att han ska vara passiv hos mig. Då kommer ljudet.